کد مطلب: ۱۸۸۹۴
تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸

وصف جهان‌بدون زمان

مهر: نشر چترنگ کتاب «سیر زمان» اثر کارلو روولی فیزیک‌دان شهیر ایتالیایی را با ترجمه کامیاب تقی‌زاده روانه بازار کتاب کرد.

کارلو روولی فیزکدانی است که سرپرستی گروه گرانش کوانتومی در مرکز فیزیک نظر دانشگاه اکس مارسی را بر عهده دارد و از بنیانگذارن نظریه گرانش وانتومی حلقه و نویسنده کتاب‌های پرفروش بین‌المللی با عنوان گفتارهایی از فیزیک، روی دیگر حقیقت به شمار می‌رود.

کتاب سیر زمان که از آثار مشهو و پرفروش وی به شمار می‌رود در سه بخش تنظیم شده است. در بخش اول نویسنده سعی کرده است تا منظور و ادراک فیزیک نوین از زمان را بیان کند و به روایت از چرایی و چیستی از دست رفت قطعه به قطعه این مفهوم بپردازد. در فصل دوم از کتاب نویسنده به بیان این مساله پرداخته که پس از فروپاشی قطعه به قطعه زمان در دنیای پیرامونی ما، چه چیزی باقی می‌ماند. این فصل از کتاب در واقعی وصف او از یک چشم‌انداز خالی و بربادرفته است که هیچ نشانی از زمان ندارد.

در فصل سوم کتاب که مهمترین بخش آن نیز به شمار می‌رود این مفهوم توضیح داده شده است که در جهانی بدون زمان هم باید چیزی باشد تا زمانی را که ما به آن عادت داریم، با همان قوانین، با گذشته‌ای که از آینده جداست و به آرامی جریان دارد را به وجود آورد. این فصل از کتاب سعی کرده به توضیح این پدیده بپردازد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

زمان این است. مانوس و آشنا. ما را با خود می‌برد. زمان هجوم ثانیه‌ها، ساعت‌ها و سال‌هایی است که ما را به سوی زنگانی هل می‌دهد و سپس به عدم می‌کشاند. ما ه همانن ماهی‌هایی که در آب زندگی می‌کنند، ساکن زمانمی. وجود ما در زمن معنی پیدا می‌کند. موسیقی با وقار زمان ما را می‌پروراند، جهان را به رویمان می‌گشاید، به دردسرمان می‌اندازد، ما را می‌ترسند و می‌آرامد. جهان با کشش رمان آینده را پدیدار می‌کند و با سیر زمان ماهیت خود را می‌یابد.

این کتاب را نشر چترنگ در ۱۷۵ صفحه با قیمت ۲۴ هزار تومان منتشر کرده است. از این نویسنده پیش از این کتاب گفتارهایی از فیزیک نیز توسط همین ناشر منتشر شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST