کد مطلب: ۱۸۹۰۹
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸

جریان‌های ادبی را فراموش کرده‌اند

ایسنا:  کامران پارسی‌نژاد که معتقد است دستگاه‌های دولتی جریان‌های ادبی را فراموش کرده‌اند از وضعیت برگزاری این روزهای نشست‌های انجمن‌های ادبی می‌گوید.

این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی اظهار کرد: البته ارتباط نزدیک من فقط با انجمن «قلم» است و چندان نسبت به سایر انجمن‌ها شناخت کافی ندارم اما دورادور که با اعضای انجمن «قلم» صحبت می‌کنیم این استنباط وجود دارد که انجمن‌های دیگر آن‌چنان فعال نیستند؛ یعنی فعالیت‌شان خیلی مختصر شده و جلسات‌شان را به‌طور مدون برگزار نمی‌کنند و عملا غیرفعال هستند و تنها گاهی کمک‌هایی از نهادهای مختلف می‌گیرند و به همین حد بسنده کرده‌اند. 

او سپس در پاسخ به سوال مطرح‌شده درباره میزان حمایت سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط از انجمن‌های ادبی و این نشست‌ها گفت: به‌طور کلی با توجه به فعالیت‌هایی که انجمن‌ها در سال‌های قبل‌تر داشتند، فکر می‌کنم دستگاه‌های دولتی دیگر آن‌چنان توجهی به انجمن‌ها ندارند و اگر گه‌گاه و به ندرت هم در این حوزه‌ها کاری انجام می‌شود با سماجت و پیگیری‌هایی است که خود آن انجمن‌ها دارند؛ به قول معروف آن‌قدر موی دماغ آن سازمان یا نهاد می‌شوند تا به زور می‌توانند کمکی را - چه در زمینه مکان برگزاری و چه در سایر زمینه‌ها - دریافت کنند، وگرنه نهادها در شرایط کنونی نسبت به این انجمن‌ها کاملا بی‌تفاوت هستند.

پارسی‌نژاد افزود: سال‌های قبل وقتی جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد، وزارت ارشاد بلیت‌هایی را هرچند کم در اختیار انجمن‌های ادبی قرار می‌داد. چند سال است که می‌گویند حتی دیگر این امکان هم وجود ندارد. انجمن «قلم» وقتی برای دریافت این بلیت‌ها نامه می‌زند و درخواست می‌کند، آن‌ها جوابی نمی‌دهند. حتی در ارتباط با اعطای بن کتاب هم اخیرا خیلی به‌سختی انجام می‌شود که مبلغش هم خیلی قابل‌ توجه نیست.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن «قلم» بیان کرد: ادبیات دیگر خیلی برای دستگاه‌های دولتی اهمیت ندارد و آن‌ها حاضر نیستند در این حوزه‌ها  سرمایه‌گذاری کنند و این تبعات ناخوشایندی را برای چرخه ادبیات خواهد داشت. 

او در ادامه به برخی فعالیت‌های انجمن «قلم» همانند جایزه «قلم‌ زرین»، اعطای مدرک معادل و ... اشاره کرد و درباره برگزاری نشست‌های ادبی در کافه‌ها گفت: خودم در این نشست‌ها حضور نداشته‌ام اما شنیده‌ام که برخی محافل ادبی که شاید نتوان آن‌ها را «انجمن» نامید (چون به گستردگی انجمن‌ها نیستند) در کافه‌ها برگزار می‌شوند. آن محافل روی نقد آثار طیف روشن‌فکری کار می‌کنند یا در حوزه جریان‌شناسی و مکاتب ادبی جلساتی را برگزار می‌کنند.

کامران پارسی‌نژاد همچنین بیان کرد: تعداد شرکت‌کنندگان در نشست‌های ادبی کافه‌ها هم با توجه به محدودیت جا در کافه‌ها معمولا زیاد نیست. من نمی‌دانم این جلسات اصلا نتیجه‌ای خواهد داشت یا نه. باید دید این محافل چقدر اعتبار دارند و چقدر افراد تحصیل‌کرده به آن‌ها مراجعه می‌کنند اما به‌طور کل بیشتر جنبه محفلی دارند یا حرکتی سیاسی هستند و من تا کنون بازتابی از آن‌ها ندیده‌ام.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST