کد مطلب: ۱۹۱۱۹
تاریخ انتشار: شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸

نحوه‌ی برخورد با سرزنش و تحقیر

میگنا: مطمئناً شما هم در زندگی با افرادی که همواره شما را سرزنش می‌کنند، روبرو شده‌اید. این افراد به شما انرژی منفی می‌دهند و به این ترتیب احساس عذاب وجدان، مقصر بودن و گناه می‌کنید، درحالی که واقعاً حق با شماست.

وقتی شما با این افراد روبرو می‌شوید، استرس و آشفتگی تمام وجودتان را در بر می‌گیرد و در نتیجه در یک لحظه تمام اعتمادبه نفس خود را از دست می‌دهید.

به خصوص زمانی که آنها حکم مدیر، شخصی مهم و یا والدین شما باشند، رودر رویی با آنها بسیار سخت‌تر است.

شناخت آنها در برخورد اول خیلی آسان نیست. این افراد معمولاً  چهره‌ای جذاب و دوست داشتنی دارند، ولی این روی خوب سکّه است، چرا که به مرور زمان با روی مرموز دیگر خود و سرزنش‌های مداوم به شما، در یک لحظه چنان شما را غافل گیر می‌کنند که دیگر نه تنها کاری نمی‌توانید بکنید بلکه کاملاً  تقصیرات را به گردن می‌گیرید. متأسفانه برای تعامل با آنها نه از منطق می‌توانید کمک بگیرید نه از احساس، هر چه با این دو روند پیش بروید نتیجه‌ی کار را بدتر خواهید کرد.

اینان همیشه با انتقاد، دیگران را مقصر می‌دانند، یکی از مشخصه‌های بارز این افراد این است که اگر اشتباهی کنند هیچ وقت تقصیر را به گردن نمی‌گیرند و دیگران را مقصر اصلی می‌دانند و در این وقت است که با تحقیر طرف مقابل اهداف خود را پیش می‌برند.

از نظر روانشناسی آنها به نوعی خودشیفتگی دچار هستند. بعضی از شما شاید معنی لغوی این واژه را تنها به این محدود کنید که خودشیفتگی به کسانی گفته می‌شود که تنها به فکر خود هستند نه دیگران، اما با شناخت کافی از تعریف‌های گوناگون خودشیفتگی و مقایسه عمقی آن با این افراد می‌بینید که شباهتهای زیادی از خصوصیات این صفت در آنها موجود است. البته در نگاه اول خود را افرادی معتمد، جذاب و صمیمی نشان می‌دهند و هیچ شباهتی با خصوصیات خودشیفتگی در آنها دیده نمی‌شود، اما در ادامه در اندک زمانی از آن جلوه‌ی زیبا و صمیمی،  تنها چهره‌ای خبیث به جا می‌ماند!

ترفند اصلی این افراد، تسلط بر افکار و رفتار شما است و بدون اینکه متوجه باشید در اندک زمانی با تأثیرات منفی رفتارشان در ما احساس حقارت، نگرانی و اضطراب را ایجاد می‌کنند. در این زمان است که شما ناخود آگاه به دام افتاده‌اید و روحیه خود را از دست می‌دهید. در مقابل آنها خود را کوچک می‌بینید و در ذهن خود آرزو می‌کنید که اگر مثل آنها داناتر، بهتر و باهوش‌تر بودید حتماً می‌توانستید در رقابتهای کاری یا موقعیتهای زندگی موفق باشید و با عذاب وجدان و روحیه‌ای ضعیف در درون خود، نسبت به هر کاری اعتماد به نفس خود را از دست داده و افسرده و بی تفاوت می‌شوید.

این افراد خودشیفته با ایجاد افسردگی در شما، طوری اهداف خود را پیاده می‌کنند که گویی به شما کمک هم می‌کنند! و بابت این، از شما انتظار تشکّر و قدردانی هم دارند! آنان با قدم گذاشتن به حریم و حیطه‌ی شخصی هر فرد، سعی در افزایش اعتبار خود دارند و از تحسین و تمجید دیگران در مورد خودشان لذت می‌برند و این قدر در کار خود حرفه‌ای هستند که حتی با نگاه در چشم آنها این جمله همواره موج می زند که «ما هیچ وقت اشتباهی مرتکب نمی‌شویم!»

حتی با دفاع از خود بازهم با بدتر جلوه دادن اوضاع دوباره قضیه را به نفع خود تمام می‌کنند. در مرحله‌ی آخر اگر باز هم شما با استناد به اعمال خود به او بگویید که تقصیر شما نبوده و شما اشتباهی نکرده‌اید، خواهید دید که چطور با عکس العملی سریع و آشکار، این جمله را به وضوح به زبان می‌آورد «به هرصورت از اول هم معلوم بود که شما مقصر اصلی هستید و همه چیز به گردن شما است!»

یکی از خصوصیت‌های این افراد این است که انتظار دارند کاری را که آنها طبق توانایهایشان می‌توانند انجام دهد شما نیز دقیقاً بدون اشتباه و مثل آنها قادر به انجام آن باشید. آن‌ها همیشه دیگران را زیر ذره بین می‌بینند و بدون در نظر گرفتن متفاوت بودن مهارتها و توانایی‌های هر فرد، دیگران را سرزنش و تحقیر می‌کنند.

اگر خوب به اطراف خود نگاه کنید می‌توانید امثال آنها را به راحتی تشخیص دهید، برای مثال، اگر این فرد مدیر ما باشد، همواره سعی می‌کند به دلیل برتری و مقامی که دارد بر تمامی کارمندانش تسلط داشته باشد، رفتار او متغیر است بطوری که وقتی امور شرکت خوب پیش رود رابطه‌ای گرم و صمیمی دارد و در مقابل اگر مشکلی در روند کاری غیر مرتبط به شما ایجاد شود، به یکباره با عصبانیت و رفتاری سرد با شما برخورد می‌کند. در اینجاست که استرس در محیط کاری شکل می‌گیرد. البته برخی افراد متوجه این تفاوت و اصل قضیه نمی‌شوند و با چابلوسی و تمجیدهای بی محتوا سعی در آرام کردن او دارند.

از طرفی آنها نسبت به هر گونه خطای احتمالی که حتی هنوز اتفاق هم نیفتاده است آماده هستند و همیشه منتظر فرصتی برای توبیخ، اهانت و تحقیرند و با روشی فریبنده و زیرکانه نقشه‌ی خود را پیاده می‌کنند، قانون آنها این است: «قبل از اینکه کسی به من حمله کند، باید زودتر پیش قدم شوم!»

یکی دیگر از اهداف این افراد این است که اگر در انجام کار یا پروژه‌ای، خطایی از آنها سر بزند، آن را به گردن کسی دیگر می‌اندازند.

در اینجا به یک سری علائم کلی اشاره می‌کنیم که بدانید که آیا شما فردی تحقیر پذیر هستید یا خیر؛  در برخورد با فردی خودشیفته تمام وجود شما را عذاب وجدان، حقارت، بی لیاقتی، پریشانی، اضطراب فرا می‌گیرد. همیشه دیواری عظیم بین خود و او حائل می‌بینید و در این بین همواره با تأیید رفتار و تاکیید روی توانایی‌های آنان، این افراد را افرادی لایق‌تر می‌پندارید. سعی می‌کنید در زندگی از آنها تقلید بگیرید و روش آنها را الگو قرار دهید. از آنجاییکه توانایی‌ها، مهارت‌های همه‌ی انسان‌ها یکسان نیست، با این تقلید و تحت فشار گذاشتن خود برای همانندی و نهایت عدم موفقیت، دوباره خود را عصبی و حقیر و کوچک می‌بینید.

با توضیحات فوق، متوجه شدید که نمی‌توانید روابط سالمی را با این افراد ایجاد کنید، پس بهتر است با بررسی اطرافیانتان آنها را حذف یا روی رفتار خود تجدید نظر کنید.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST