کد مطلب: ۱۹۱۸۸
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸

«مردانگی‌های ایرانیان» منتشر شد

ایلنا: کتاب روایتی تاریخی و جامعه‌شناختی از تحولات فرهنگی‌ای است که پس دوره زعامت قاجارها و در دوران حکومت دست نشانده پهلوی سبب بروز گسست‌ها و تغییرات جدی‌ای در تمام عرصه‌های زندگی ایرانیان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب "مردانگی‌های ایرانیان" نوشته سیوان بالسلف در ۳۳۰ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد.

 از برکناری آخرین شاه قاجار و روی کار آمدن رضاخان مجموعه‌ای از سیاست‌های آمرانه برای پیشبرد پروژه مدرنیزاسیون ایران آغاز شد. رضاخان که مرعوب و مسحور فرهنگ غربی بود، پس از چند سفر اروپایی و البته به پیشنهاد آمریکایی‌ها درهای فرهنگی کشور را به روی تولیدات غربی گشود و خود نیز در مقام یک حاکم زورگو کوشید تا با ایجاد تغییرات دفعتی، ره چندساله‌ی مدرنیزاسیون را در چند سال طی کند. رضاخان هیچ تلقی واقعی و شفافی از مدرن شدن نداشت و گمان می‌کرد می‌توان با تغییر در صورتِ محتوای فکر؛ ایرانیان را نیز تغییر داد. محتوایی که چنان دیرپا و ریشه‌دار بود که در برابر هر سیاست فرهنگی آمرانه‌ای با تمام توان از داشته‌های خود حفاظ کرد. کتاب روایتی تاریخی و جامعه‌شناختی از تحولات فرهنگی‌ای است که پس دوره زعامت قاجارها و در دوران حکومت دست نشانده پهلوی سبب بروز گسست‌ها و تغییرات جدی‌ای در تمام عرصه‌های زندگی ایرانیان شد.

کتاب حاضر سعی دارد تا نشان دهد که چطور در دوران حکومت پهلوی اول در اثر سیاست‌های تحمیلی آمرانه او ابعاد مختلف زندگی ایرانیان از سیاست و فرهنگ گرفته تا خودآگاهی جنسیتی دچار تغییر تحول شد. علاوه بر این بالسلف تلاش کرده تا با ارائه شواهدی تاریخی اثبات کند که چگونه در طی این گذار تصویر "مرد شایسته ایرانی"  در پرتو رسوخ الگوی مردتحصیل کرده غربی دچار گسست جدی با انگاره‌های پیشین شده و نظام تازه‌ای از ارزش‌ها و باورها را به مبانی تفسیر و خودآگاهی مرد ایرانی وارد کرد. مبانی‌ای که الگوی‌های مذهبی و ملی مردانگی را به نفع پیدایش مردانگی آکادمیک و کافه‌نشین تغییر داد.

در واقع کتاب سعی دارد تا نشان دهد که چگونه خود جریان منورالفکری امری برآمده از این سیاست‌ها و آن تاثیرها بوده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST