کد مطلب: ۱۹۱۹۹
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸

شادی مفهومی گم شده در روزگار ما

وینش:  شادی، موفقیت، استعداد، انگیزه، علاقه و ... مفاهیمی هستند که در روزگار ما بسیار مورد توجه‌اند و در فراز و فرودهای روزگار پر چالش ما مورد بحث قرار می‌گیرند. کتاب تجربه اوج از دسته کتاب‌های روانشناسی مثبت طبقه‌بندی می‌شود و تلاش دارد به پرسش‌هایی که در زمان‌های بحران بیشتر پرسیده می‌شود همچون ناامیدی، افسردگی و پوچی پاسخ دهد. این کتاب جهت استفاده عموم نوشته شده است و تلاش دارد با زبان ساده مفاهیم گسترده‌ای را به صورت یکپارچه بیان کند.

تجربه اوج- فراسوی سرخوشی

نویسنده کتاب: میهای چیکسنت میهای

مترجم کتاب: رضا علوی

ناشر: شورآفرین

نوبت چاپ: ۳ سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۳۷۰

کتاب در ۱۰ بخش نوشته شده است و به مفاهیم شادی، آگاهی، لذت و کیفیت زندگی، شرایط اوج، تجربه بدنی اوج، تجربه اوج در اندیشه، تجربه اوج در کار، تجربه اوج در ارتباط با خود و دیگران، آشفتگی و نظم و در انتها معناسازی پرداخته است.

این گونه روان شناسی تلاش دارد نقاط درخشان و روشن انسان را وارسی کند. نه زوایای تاریک روان پریشان را. کتاب یکی ار مهم‌ترین آثار این نگرش از روان شناسی است و مخصوصاً در زمان‌های بحران در محیط یا در درون شخص برای جوانان، نوجوانان، معلم‌ها، مربی‌ها و دست اندرکاران فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند کمک‌کننده و نویدبخش باشد.

کتاب به توصیه و ویرایش دکتر شروین وکیلی و با سرآغازی که ایشان نوشته‌اند ترجمه شده است و در ترجمه تلاش شده از زبانی دقیق و صحیح استفاده شود. از لحاظ ظاهر با کتابی ساده، دلنشین با حروف و صفحه آرایی مناسب برای خوانندگانی که ممکن است ضعف دید داشته باشند یا کم‌حوصله باشند کتاب را خواندنی و لذت‌بخش می‌کند. همچنین از منظر کار جمعی در ترجمه، ویرایش و مقابله با متن انگلیسی، کتاب تجربه خوبی از همکاری یک گروه از متخصصان کشور است که در این مورد نیز تجربه نکویی است.

نویسنده با طرح پرسش‌هایی از میزان پیچیدگی انسان و محیط زندگی‌اش، خواسته است ما را به سمت پرسش‌های اصلی زندگی خود هدایت کند. پرسش‌هایی همچون:

آیا این سرنوشت بشر است که همواره ناراضی بماند و به آنچه دارد راضی نباشد؟

آیا در جای نادرستی دنبال شادی می گردیم؟

چه زمانی افراد بیشترین احساس شادی را می‌کنند؟

چگونه می‌توان به هدفی دست یافت که امکان دسترسی مستقیم به آن وجود ندارد؟

نویسنده با این پرسش‌ها ما را با خود به سفر زندگی می‌برد، اوج را تعریف می کند، از نتایج مقالات بسیار که بیشتر مخاطبان دانشگاهی دارند برداشت می‌کند و به زبان ساده مفهوم تجربه بهینه را برای خواننده عادی و در زندگی روزمره ما بیان می‌کند. پرسش می‌کند چرا با این که افرادی به خواسته‌های خود اعم از ثروت، موفقیت و قدرت می‌رسند؛ هنوز ناخرسند هستند؟ و کنترل زندگی درونی چه نقشی در شادی فرد دارد؟ انجام این کار چه دشواری‌هایی دارد؟ و باورهای عمومی یا افسانه‌های کهن چگونه خرد جمعی در مورد شادی را منعکس می‌کنند؟ و تمرکز بر تجربه‌ها و چالش‌ها چگونه در ساختن الگوی آگاهی و معنا می‌توانند کمک کنند؟

مفاهیمی که به ظاهر بسیار ساده می‌نماید ولی پیاده کردن آن در زندگی عملی بسیار دشوار است و نیاز به نظم، قدرت زندگی با پیچیدگی گام برداشتن در مسیر گسترش و ارتقا آگاهی دارد. در انتها ادبیات است که به کمک نویسنده می‌آید و شاهدهایی از اسطوره‌های کهن و ادبیات نوین می‌آورد و لذت، شادی و آگاهی را با هم بر گردن معناهای کهن بشری می‌آویزد تا هماهنگی زیبایی بین دنیای پیچیده ما و طبیعت خلق کند.

نویسند مدعی است که:

«هنگامی که الگوی معنادار شکل می‌گیرد و فرد احساس می‌کند بر زندگیش کنترل دارد، همه چیز لذت‌بخش می‌شود. تناسب اندام، قدرت و ثروت اهمیت‌شان را از دست می‌دهند. تب انتظارات فزاینده فروکش می‌کند؛ دیگر نیازهای برآورده‌نشده ذهن را دچار دردسر نمی‌کنند و حتی ملال‌آورترین تجربه‌ها نیز لذت‌بخش می‌شوند.»

از نقاط ضعف کتاب می‌توان به پرگویی در شرح مفاهیم اشاره کرد که خواننده را در بخش‌هایی بی‌حوصله می‌کند. همچنین مساله نیروی روانی افراد با لایه‌های پیچیده، بسیار ساده می‌نمایاند. واقعیت‌های تاریخی و انسان‌های تاریخی را سطحی و عجولانه در خدمت معنایی که می‌خواهد متبادر کند به خدمت می‌گیرد که در برخی مواقع وجود خطاهای ریز باعث کاهش اعتماد خواننده دقیق می‌شود.

ناشر نوید می‌دهد کتاب‌های مشابه و معتبر دیگری در این زمینه منتشر می‌کند و ارائه راه‌های ارتباطی جهت بازخورد خوانندگان و استقبال از به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها، نظرها و نیازها هم از اقدامات ناشر است که باعث احساس امنیت خواننده می‌شود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST