کد مطلب: ۱۹۲۱۶
تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸

جایزه نوبل چطور روی فروش کتاب اثر می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه‌وله، لوسین لیتس مدیر نشر و رئیس برنامه‌ریزی خانه نشر سوئیسی «یونیوزفرلاگ» می‌گوید دریافت جایزه نوبل ادبیات مسلماً افزایش فروش کتاب‌های نویسنده را افزایش می‌دهد.

او می‌گوید: «هیچ نیروی خارجی دیگری وجود ندارد که به قدرت جایزه نوبل روی یک نویسنده و کتاب‌های او اثر بگذارد. این مهم‌ترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک نویسنده بیفتد.»

تخصص این خانه نشر در ادبیات بین‌الملل است و تا به حال نماینده نویسندگانی از سراسر دنیا بوده که چهار نفر از آن‌ها برنده جایزه نوبل ادبیات هستند. او به طور مثال به مورد نجیب محفوظ نویسنده مصری اشاره می‌کند که سال ۱۹۸۸ به طور غیرمنتظره‌ای به عنوان برنده نوبل ادبی معرفی شد.

لیتس می‌گوید: «هیچ کس او را نمی‌شناخت یا حتی نمی‌دانست اسمش چطور نوشته می‌شود. در سه سال تنها ۳۰۰ نسخه از کتاب‌های او را فروخته بودیم و بعد در سه دقیقه ۳۰ هزار نسخه فروختیم.»

البته او می‌گوید همه چیز درباره جایزه نیست و نحوه واکنش مخاطبان هم بسیار اهمیت دارد. او گفت: «اثر جایزه نوبل فقط به نحوی یک آغاز است. اینکه نویسنده در طولانی مدت موفق می‌شود یا خیر به این بستگی دارد که خود او چقدر قلب مخاطبان را تسخیر کند.»

پوشش خبری همچنین نقشی اساسی در واکنش‌ها نسبت به یک اثر ادبی تأثیرگذار است و این را می‌توان به وضوح در مثال مو یان نویسنده چینی دید. بسیاری از منتقدان که حس می‌کردند مو یان به اندازه کافی به حمایت از آزادی بیان در چین نپرداخته و از برخورد با دولت چین اجتناب کرده گفتند او نباید در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه ادبیات نوبل می‌شد.

لیتر گفت: «ما چند کتاب او را در قالب نسخه چاپی موجود داشتیم. اما روی هم رفته شاید ۸۰ هزار کتاب او به فروش رفت که رقمی نسبتاً پایین برای یک برنده جایزه نوبل است.»

خانه نشر «سورکمپ» با ۱۶ نویسنده، بیشترین تعداد برندگان جایزه نوبل ادبیات را داشته است و امسال هم به خاطر پیروزی پیتر هاندکه اتریشی وضع خوبی دارد. تانیا پوستپیشل سخنگوی این خانه نشر می‌گوید در هفت هفته‌ای که از اعلام برنده شدن این نویسنده گذشته، ۱۵۰ هزار نسخه از کتاب‌های او به فروش رفته است.

معمولاً کتاب‌های قدیمی هم بعد از پیروزی نویسنده به فروش بهتری دست پیدا می‌کنند. خانه نشر «کامپا فرلاگ» واقع در زوریخ مثال خوبی است و در حال حاضر تبدیل به پنجمین ناشری شده که کتاب‌های اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی برنده جایزه نوبل را منتشر می‌کند.

دنیل کامپا که این خانه نشر را در پاییز ۲۰۱۸ تأسیس و و حقوق آثار آلمانی از پیش منتشرشده توکارچوک را خریداری کرد می‌گوید: «همیشه مشخص بود که او نویسنده‌ای بسیار مهم و بزرگ است، اما در عین حال فروختن آثار او در کشورهای آلمانی زبان سخت بود.»

اما اینکه برنده شدن جایزه نوبل چقدر روی فروش یک ناشر اثر بگذارد همچنین به میزان شناخته‌شده بودن برنده هم بستگی دارد. جاسمین آلدینگر سخنگوی خانه نشر «هانسر فرلاگ» می‌گوید این خانه نشر توانست در این دهه برنده شدن جایزه نوبل را برای دو نویسنده خود یعنی شاعر سوئدی توماس ترانستورمر در سال ۲۰۱۱ و پاتریک مودیانو در سال ۲۰۱۴ جشن بگیرد.

آلدینگر گفت: «ترانستورمر سورپرایز بزرگی بود اما فکر نمی‌کنم او تعداد بسیار بالایی از کتاب‌هایش را بعد از آن فروخته باشد. همیشه تفاوتی بین شاعران و رمان‌نویس‌ها وجود دارد. در مورد مودیانو هم اثر جایزه نوبل محدود بود چون او آثار بسیار زیادی می‌نوشت.»

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST