کد مطلب: ۲۰۴۹۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸

معرفی برترین تازه‌های کتاب

ایسنا:‌ به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب، با توجه به حجم تولیدات کتاب در سال و ماه و سردرگمی مخاطبان و خانواده‌ها برای تهیه کتاب خوب، این مؤسسه درصدد برآمده است تا هر ماه با توجه به معیارهایی که اعلام شده، کتاب‌های برتر را معرفی کند.

این مؤسسه بر مبنای بند ۳ و۴ ماده ۱ و  بند ۱۲ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب مجلس شورای اسلامی و بند الف و ب ماده ۵ اساسنامه خانه کتاب، در راستای مهم­ترین رسالت خود یعنی کمک به اعتلای فرهنگ مکتوب کشور از طریق ایجاد امکانات لازم در زمینه‌های اطلاع‌رسانی و تسهیل در دسترسی عموم به اطلاعات و داده‌های کتاب­شناختی، کتب مرجع و نفیس و منابع ذی ربط، همچنین نقد و معرفی کتاب، یاری به ارتباط خلاق میان پدیدآورندگان، ناشران، خوانندگان و سایر فعالان عرصه نشر و فرهنگ کشور و کمک به خوانندگان کتاب برای انتخاب کتاب برتر؛ برآن شد تا با همکاری جمعی از استادان و صاحب­نظران علمی، هنری و ادبی، هر ماه  فهرست برترین تازه­‌های کتاب­ منتشرشده را معرفی و در دسترس علاقمندان به کتاب قرار دهد.
 
بدیهی است معرفی این کتاب‌ها از نظر  معیارهای این مؤسسه است و سایر مؤسسات، انجمن­‌های صنفی و علمی نیز می‌توانند بر اساس معیارهای خود کتاب‌های خوب را معرفی کنند. این مؤسسه آمادگی دارد زیرساخت­‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

بر اساس این گزارش این آثار، کتاب­‌های نوپدیدی است که براساس اعلام وصول ناشران در بهمن ماه سال جاری، وارد بانک اطلاعاتی خانه کتاب شده و به بخش مخزن کتاب این مؤسسه انتقال داده شده است. در مجموع ۲۱۴۴ کتاب در موضوعات علوم انسانی بررسی و ۷۲ کتاب برتر انتخاب شد.
 
تأثیرگذاری کتاب در ارتقای سطح آگاهی علمی، هنری و یا ادبی خوانندگان، تازگی و نوآوری در ساختار، پرداخت و نگاه و رویکرد کتاب، ارزشمندی کتاب و غنای محتوایی، استحکام و زیبایی زبان و توجه نویسنده به بحث زبان و اصالت زبان و پیوندهای واژگانی در نوشتار، برخورداری از قدرت اقناع و تأثیرگذاری عمیق بر مخاطب، اهمیت موضوع اثر، جایگاه اثر در جامعه، نیاز جامعه به موضوع کتاب و رفع نیاز مخاطب، ارائه پژوهش عمیق و دقیق در خصوص موضوع مورد بررسی، استناد به منابع معتبر و بیان صریح، شفاف و مؤثر نویسنده از جمله معیارهای انتخاب این کتاب­‌ها است که بنا به اقتضای هر کتاب در این طرح توسط داوران مدنظر قرار می­‌گیرد.

همچنین، پرداخت به ابعاد مختلف موضوع و تحلیل آن، پرداخت جذاب به موضوعات، ترجمه روان و قابل فهم، اشتمال مقدمه و توضیحات لازم و دقت در انتقال متن در متون ترجمه، تناسب نثر انتخاب شده با موضوع، استفاده از معتبرترین نسخ مخطوط کتاب و انتقال صحیح نسخه بدل­ ها و اشتمال بر تعلیقات در متون تصحیح، دسته­‌بندی و فصل‌بندی مناسب مطالب، تناسب روش پژوهش با حوزه موضوع کتاب، ساختار معقول و منطقی اثر، بدیع بودن مباحث، عناوین، تحلیل و تصاویر، کاربردی بودن کتاب برای مخاطب، گویایی عنوان کتاب و هماهنگی آن با محتوا، قوت و روانی متن و خط، طراحی، صفحه بندی، شکل و چاپ مناسب کتاب از دیگر معیارهایی است که داوران برای انتخاب برترین کتاب ماه مد نظر قرار داده‌اند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST