کد مطلب: ۲۱۷۷۹
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

مهم‌ترین جایزه ادبیات پلیسی بریتانیا نامزدهایش را شناخت

مهر:  فهرست اولیه نامزدهای دریافت جایزه رمان جنایی سال ۲۰۲۰ تیکستون که مهم‌ترین جایزه رمان جنایی انگلیس و ایرلند است اعلام شده است.

این جایزه داستانی جنایی که حالا شانزدهمین سال خود را سپری می‌کند، توسط سازمان فستیوال‌های بین‌المللی هروگیت برگزار می‌شود.

امسال تعداد آثاری که برای شرکت در این رقابت ارسال شده رکورد شکن بوده و از این میان ۱۸ عنوان به فهرست اولیه راه یافته‌اند. از میان خالقان این آثار ۱۰ نفر زن هستند، چهار نفر قبلاً برنده این جایزه شده‌اند، یک نفر از رقبای دریافت جایزه بوکر است و تعدادی چهره جدید هم در میان نامزدها به چشم می‌خورد.

دنیس مینا نویسنده اسکاتلندی در صدر چهره‌های شناخته‌شده بازگشته به این لیست قرار دارد و می‌تواند نخستین نویسنده‌ای باشد که سه بار جایزه رمان جنایی تیکستون را به خود اختصاص می‌دهد. او امسال با رمان تریلر «تعهد» در جمع نامزدها حضور دارد.

کریس بروکمایر یکی دیگر از نویسنده‌های پرفروش اهل گلاسگو هم با رمان روان‌شناختی «فرشته سقوط کرده» به او محلق می‌شود. جدیدترین شاهکار ول مک‌درمید ملقب به ملکه سبک جنایی با عنوان «چطور مردگان صحبت می‌کنند» در میان آثار نامزدشده قرار دارد و لی چایلد با آخرین قسمت از مجموعه جک ریچر یعنی «ماه آبی» بازگشته است.

میک هرون، عبیر موخرجی، آن کلیوز، ایدرین مک‌کینتی، هلن فیتزجرالد و جین هارپر از دیگر نام‌های مطرحی هستند که در جمع نویسندگان لیست بلند جوایز قرار گرفته‌اند.

ستاره‌های نوظهور این ژانر هم توانسته‌اند با نخستین آثار خود سه جایگاه در لیست بلند کسب کنند. یکی از آن‌ها اویینکان بریت‌ویث است که با «خواهر قاتل زنجیره‌ای من» توانسته وارد لیست بلند جوایز بوکر هم بشود. هریت تایس به خاطر رمان نوآر «نارنجی خونی» نامزد شده و لارا شپرد-رابینسون به خاطر اثر «خون و شکر» به جمع دیگر نویسندگان راه پیدا کرده است.

چهره‌های جاافتاده‌ای که برای نخستین بار توانسته‌اند وارد جمع نامزدهای لیست بلند جوایز تیکستون بشوند شامل جین کیسی، الکس نورث، لوییس داتی، ویل کارور و ویل دین می‌شوند.

فهرست کامل نامزدهای این جایزه در سال ۲۰۲۰ عبارت است از:

«خواهر قاتل زنجیره‌ای من» نوشته اوینیکان بریت‌ویث

«فرشته سقوط کرده» نوشته کریس بروکمایر

«هیچ چیز مهمی امروز اتفاق نیفتاد» نوشته ویل کارور

«اعمال ظالمانه» نوشته جین کیسی

«ماه آبی» نوشته لی چایلد

«فراخوان طولانی» نوشته آن کلیوز

«برف سرخ» نوشته ویل دین

«پلتفرم هفت» نوشته لوییس داتی

«بدترین سناریو» نوشته هلن فیتزجرالد

«مرد گمشده» نوشته جین هارپر

«جو کانتری» نوشته میک هرون

«چطور مردگان صحبت می‌کنند» نوشته وال مک‌درمید

«زنجیر» نوشته ایدرین مک‌کینتی

«تعهد» نوشته دنیس مینا

«دود و خاکستر» نوشته عبیر موخرجی

«مرد نجواگر» نوشته آلکس نورث

«خون و شکر» نوشته لارا شپرد رابینسون

«نارنجی خونی» نوشته هریت تایس

آثاری که امسال داوری شده‌اند شامل آنهایی است که از یکم ماه می ۲۰۱۸ تا ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ توسط نویسندگان بریتانیایی و ایرلندی منتشر شده‌اند.

این فهرست توسط هیات داوران شامل نویسندگان متخصص آثار جنایی، کارگزاران، منتقدهای ادبی و اعضای کمیته برنامه‌ریزی فستیوال نویسندگی جنایی تیکستون تهیه شده است.

مرحله بعدی به انتخاب خوانندگان انجام می‌شود و از طریق سایت این جایزه علاقه‌مندان فرصت دارند تا ۸ ژوئن به کتاب منتخب خود رای دهند و بر مبنای رای آنها یک فهرست نهایی متشکل از ۶ کتاب انتخاب می‌شود.

مراسم رسمی معرفی برنده امسال به دلیل شیوع کرونا لغو شده و برنده در مراسمی مجازی به صورت آنلاین در ۳۱ جولای (۱۰ مرداد) معرفی می‌شود.

جایزه این رقابت ۳ هزار پوند است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST