کد مطلب: ۲۱۹۶۶
تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

رمان زندگی ناصرخسرو چاپ شد

مهر:  کتاب «آواره دره یمگان(داستانی برپایه سرگذشت ناصرخسرو)» شامل رمان زندگی ناصرخسرو قبادیانی نوشته محمدرضا توکلی صابری، به‌تازگی توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شده است.

ناصرخسرو قبادیانی، حکیم، شاعر و فیلسوف ایرانی است که علاوه بر تسلط بر علم ریاضی، به جهانگردی هم پرداخته و سفرنامه مهمی از سفرهایش نوشته است. او یکی از شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی ایران در قرن پنجم هجری است. ناصرخسرو دو دوره مهم در زندگی دارد که یک‌تحول مهم بین‌شان قرار دارد. این‌تحول باعث شد او در ۴۲ سالگی از دبیری شراب‌خوار و لذت‌جو در دربار پادشاهان، تبدیل به شوریده‌ای شود که به‌مدت ۷ سال در سفر بود.

این‌شاعر شیعه، پس از انجام سفرش، تبدیل به یک مبارز اجتماعی سیاسی شد و با مقامات سیاسی که از دین سوءاستفاده می‌کردند، به مقابله پرداخت. همین‌مبارزه باعث شد دشمنانش در نهایت قصد جانش را بکنند. در نتیجه ناصرخسرو از بلخ خارج شده و به دره یمگان در منطقه کوهستانی بدخشان پناه برد. او با ورود به این‌منطقه نوشتن و سرودن را ادامه داد.

محمدرضا توکلی صابری نویسنده کتاب «آواره دره یمگان» در این‌اثر به شرح و روایت داستانی اتفاقات مورد اشاره از زندگی ناصر خسرو پرداخته است. او همزمان با هزارمین سالروز میلاد ناصرخسرو به همان‌سفری رفت که ناصرخسرو رفته بود و در پایان این‌سفر طولانی، گزارشی از سفر خود نوشت که تحت عنوان «سفر برگذشتنی» منتشر شد. صابری در ادامه به زیارت مزار ناصرخسرو در منطقه بدخشان رفت و گزارش این‌سفرش را هم در کتاب «سفر دیدار» به‌طور مکتوب ارائه کرد. تصحیح قدیمی‌ترین نسخه سفرنامه ناصرخسرو در هند از دیگر خدماتی است که این‌پژوهشگر در زمینه زندگی و آثار ناصرخسرو دارد.

رمان «آواره دره یمگان» با ۳۹۴ صفحه و قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST