کد مطلب: ۲۲۰۶۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹

معرفی رمان برگزیده جایزه «احمد محمود»

ایسنا: رمان‌های برگزیده و شایسته تقدیر سومین دوره جایزه «احمد محمود» معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه جایزه «احمد محمود» آمده است: سومین دوره‌ جایزه‌ «احمد محمود» که به خاطر وقایع متعدد در سال گذشته و اشاعه‌ ویروس کرونا نتوانست اختتامیه‌ای همیشگی داشته باشد، با اعلام برگزیده‌ خود در بخش رمان به شکل مجازی، تندیس و جایزه‌ برنده را هم‌زمان با دوره‌ چهارم در زمستان ۹۹ و در صورت ریشه‌کن‌شدن ویروس کرونا به او اهدا می‌کند.

بنا بر نظر هیئت داوران بخش رمان متشکل از محمد حسینی، کامران سپهران و امیر نصری از میان نامزدهای نهایی پنج‌گانه متشکل از «اعترافات هولناک لاک‌پشت مُرده» از مرتضی برزگر، «پیاده» از بلقیس سلیمانی، «خاموش‌خانه» از ساناز زمانی‌، «شکوفه‌های عناب» از رضا جولایی و «قوها انعکاس فیل‌ها» از پیام ناصر، ضمن تقدیر و اهدای لوحِ ویژه به رمان «پیاده» اثر بلقیس سلیمانی، کتاب«قوها انعکاس فیل‌ها» از پیام ناصر را به عنوان بهترین رمان منتشرشده در سال ۱۳۹۷ انتخاب می‌کند.

بیانیه هیئت داوران بخش رمان:

«هیئت داوران، رمان «پیاده» اثر بلقیس سلیمانی را شایسته تقدیر می‌­داند.

بلقیس سلیمانی در «پیاده» روایتی بومی از دوزخیان زمین ارائه می‌­دهد. او به جای این‌که تکنیک‌­های ادبی و شگردهای داستانی را نقطه عزیمت خود قرار دهد، مهار روایت را به دست شخصیت‌پردازی قوی و ماندگار خود در قالب انیس می­‌سپارد. با انتخاب مناسب و کاربست دقیق زاویه دید، برای اثر تراژیک خود فضای فاصله‌گیری خواننده را فراهم می‌­آورد. «پیاده» شاهدی است درخشان بر این امر که وقتی همه ارکان رمان در تسلط مطلق نویسنده باشد.دیگر انگار نه با اثری مصنوع بلکه با خودجوشی خلاق و طبیعی روایت سروکار داریم.

و

رمان «قوها انعکاس فیل­‌ها» اثر پیام ناصر را برگزیده نهایی اعلام می‌­کند.

رمان از بدو ظهور خود دستی بر خیال داشته است و پایی در واقعیت. حال خیال و واقعیت دستمایه رمان «قوها انعکاس فیل‌ها»ست. پیام ناصر در این رمان معماری‌های  از رویا و خیال را پیش­ روی خواننده می‌­گذارد اما حاصل برخلاف انتظار گمگشتگی در برابر شگفتی‌­های این وادی نیست بلکه حظ فکورانه خواننده است. نویسنده موفق شده است خیال را با برساخته‌های داستانی خود ماهرانه کنترل کند. هماهنگی بینش راوی با خط سیر روایت بر دلپذیری کار افزوده است. برخلاف نقص پایان­‌بندی حتی بسیاری از رمان­‌های موفق، پایان این رمان در طنزی فراوان بر کل اثر چفت و بست می­‌زند و آن را مقاوم­تر می‌­سازد. اگر یکی از کارکردهای ادبیات این است که به ما یاد آور شود که جهان چیزی بیش­تر از این دارد، «قوها انعکاس فیل­‌ها» به شیوه بدیع و آمیخته با فانتزی و سرراستی این را می‌­گوید. پیام ناصر موفق شده است در این رابطه تحسین‌برانگیزش از خیال و واقعیت، جهان خاص و یکتای خود را بی­افریند و این دستاورد کمی نیست.»

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST