کد مطلب: ۲۲۲۴۴
تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹

وصیت‌نامه‌ی سهروردی

کتاب حکمت الاشراق از سهروردی، اثری عمیق و پر نکته است که اصول و مبانی فلسفه‌ی اشراق را تبیین می کند، فلسفه‌ای که جایگاه مهمی در نظام فکری اندیشه های مسلمانان دارد. سهروردی برای خواندن این کتاب سفارشهایی دارد. وصیت او چنین است:

برادرانم! شما را به پیروی از فرمان خدا، ترک منهیات، توجه به نورالانوار، نپرداختن به گفتار و کردار بی حاصل و پرهیز از افکار شیطانی سفارش می کنم.

از شما می خواهم که از این کتاب پاسداری کنید. در پرداختن به مطالب آن احتیاط را از دست ندهید. آن را با نااهلان در میان نگذارید. بعد از مرگ خود، کارم را با شما به خدا وا می گذارم. در پایان جمادی الاآخر در سال پانصد و هشتا دو دو هجری در روزی که ستارگان هفت گانه در برج میزان گردآمده بودند، نوشتن این کتاب به پایان آمد. این مطالب را جز با اهل آن، یعنی کسانی که راه و رسم مشائیان را پیموده و عاشق نور خدا شده‌اند، در میان مگذارید. علاقه مندان این مطالب باید پیش از خوردن به آن چهل روز ریاضت بکشند، گوشت نخورند، با خوراک کمی بسازند، جز نور خدا به چیزی دل ندهند و در فرمان راهنمای خود باشند.

و چون وقتش برسد وارد مطالب کتاب شوند. آنان که این نوشته را بررسی کنند خواهند دانست که چیزهایی بر زبان من جاری شده که پیشینیان و پسینیان از آنها آگاه نبودند. این مطالب را فرشتگان الهام در باطن من قرار داده‌اند. این کار در یک روز شگفت انگیز یک باره اتفاق افتاد. اگر چه نوشتن آن چند ماهی به طول انجامید، زیرا گرفتاریهای سفر اجازه‌ی نوشتن نمی داد.

این کتاب بسیار گران قدر است. هر که حق را انکار کند گرفتار انتقام خدا خواهد شد و خداوند نیرومند و انتقام کش است. مبادا کسی چنان پندارد که می تواند بدون مراجعه به خلیفه ای آگاه از این مطالب سر در آورد.

برادرانم بدانید که یاد مرگ بسیار مهم است و سرایی دیگر جایگاه زندگی حقیقی است اگر بدانند. بسیار به یاد خدا باشید. پس نمی میرید مگر اینکه با اسلام از دنیا بروید.

پروردگارا! ای خدا و آفریدگار همه چیز! با ما چنان رفتار کن که شایسته ی توست و لحظه ای ما را به خودمان و دیگران وامگذار خدایا خیر دنیا و آخرت را بر ما فرو ریز و شر دنیا و آخرت را از ما بازگردان. کاستی‌های ما را بپوشان، آگاهمان گردان، یاری‌مان ده، پاکیزه مان کن، به کمالمان رسان، ما را بیاموز و با دیدار خودت خوشبختمان بگردان! ای بهترین مایه‌ی امیدواری! ای بخشنده ترین درگاه و ای مهربان ترین مهربانان!

و سپاس خدای را که مشکور است و معبود. اهل بخشش و بخشنده ی وجود، تن‌ها او شایسته ی سپاس است برای همیشه صلوات و سلام بر فرستادگان و پیامبرانش خصوصا بر سرور ما محمد (ص) و خاندان پاکش، سلامی همیشگی و صلواتی پاک و فزاینده و فراوان.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST