کد مطلب: ۲۲۳۲۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

بحثی درباره‌ی نگره‌های دگراندیشانه در نگاه شمس تبریزی و حافظ

روشنفکری هر چند از اصطلاحات نوینی به شمار می‌آید که برآیند خرد تجربه‌گرای انسان مدرن با جهان پیرامون خود است، اما فی نفسه، واجد مؤلفه‌هایی است که می‌توان آن‌ را در شخصیت‌های جریان ساز و دیگرگونه‌ی گذشته نیز مشاهده کرد و حداقل آن دسته افراد را نه باعنوان «روشنفکر» در معنای امروزینش بلکه در ساحت «دگراندیشان» جای داد. در این عرصه‌، آنان به حکم «که نو را حلاوتی است دگر» طرح‌های نوینی را درمی‌اندازند که با غالب جریان‌های رایج زمانه‌شان اختلاف بنیادین دارد. اما به مدد همین نوجویی‌شان، از چارچوب‌های زمانه فراتر می‌روند و ارزش‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند و یا به همان ارزش‌های کهن، جامه‌ی نو می‌پوشانند و با انتقاد از معضلات پیرامون خویش، از چنبره‌ی چارچوب‌های رایج درمی‌گذرند. سپس با ریختن این قبیل افکار در دل زبانی بران و گیرا، به جاودانگی می‌رسند. شمس و حافظ ازاین ویژگی‌ها برخوردارند و متفاوت با انسان‌های دوران خود هستند.


بیست‌ونهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی در روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ساعت ۱۵ با سخنرانی دکتر سپیده موسوی به «بحثی درباره‌ی نگره‌های دگراندیشانه در نگاه شمس تبریزی و حافظ» اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ی اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter  این درس‌گفتار را پیگیری کنند.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST