کد مطلب: ۲۲۴۱۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

تحلیلِ شناختیِ دگرگویی‌های شمسِ تبریزی

مقوله سخن و وابسته‌های مفهومی آن چگونه در کلام شمس شکل گرفته است؟ این کلام ویژه چه پیش نمونه‌ای را در خود پرورانده که مجوز این گونه سخن‌گفتن را برای زبان وی صادر می کند؟ استعاره‌های مفهومی ذهن شمس از کدام طرحواره‌ها نشات گرفته‌اند که حاصلش چنین کلام صریح و بی‌پرده‌ای است؟ مجازهای مفهومی او دقیقا در چه فضایی رشد می‌یابند که تا این اندازه تهور، جرات و شجاعت را به ارمغان می آورد؟ شمس با درگیرکردن چندجانبه ذهن مخاطب به هدف نهایی خود که تاثیرگذاری برشنونده است می‌رسد. در این درس‌گفتار، تلاش می‌شود که با رویکردی زبان‌شناسانه به متن و با نگاهی علمی و عاری از قضاوت‌های مرسوم و تاریخی، تصویری واقع‌گرایانه از شخصیت شمس که حاصل کلام شمس است ارائه شود و دگرگویی‌های او تبیین شود.
سی‌ودومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی در روز چهارشنبه نوزدهم شهریور ساعت ۱۱ صبح با سخنرانی پریسا علیرضا به « تحلیلِ شناختیِ دگرگویی‌های شمسِ تبریزی» اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ی اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter این درس‌گفتار را به صورت زنده مشاهده کنند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST