کد مطلب: ۲۲۴۵۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹

شمس و لائودْزِه

اگرچه تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی و نیز گُسست عریض تاریخی، شمس تبریزی و لائودزه را به‌عنوان نمایندگان دو سنّت معنوی بزرگ در غرب و شرق آسیا از یکدیگر متمایز ساخته اما پاره‌ای مشابهت‌های تأمل‌برانگیز در میراث برجای‌مانده از آنها، وجهی معقول برای سخن گفتنِ توأمان از این دو شخصیت تأثیرگذار و مناقشه‌برانگیز فراهم می‌آورد. یکی از این مشابهت‌ها تأکید هر دو بر ناکارآمدی زبان و فهم متعارف بشری در تبیین و کشف حقیقت است. علاوه‌بر‌این، شمس و لائودزه در عین تأثیرگذاری عمیق و ماندگار در فرهنگ بومی خود، هر دو مروّج نوعی زندگی و فرهنگِ خلاف‌آمدِ عادت در زمانه خود بوده‌اند و از‌این‌رو، همواره مناقشات فراوانی بر سر مقبولیت تعالیم باطنی و شیوه زندگی مطلوب آنان درگرفته است. 

از سوی دیگر، مقایسه تعالیم و نظرگاه شمس و لائودزه که  گسستی نوزده قرنی در میان آنها فراق افکنده، مجال مغتنمی برای کشف تمایزات عرفان اسلامی و عرفان‌های شرق دور، به‌ویژه تعالیم عرفانیِ برآمده از آیین دائو فراهم می‌آورد. فقدان حضور و سیطره خدای متشخصِ انسان‌وار و غیبت مفهوم عشق شورمندانه نزد لائودزه، مهم‌ترین وجه تمایز آموزه‌های او از تعالیم شمس به‌شمار می‌رود؛ تمایزی که به سپهر عرفان اسلامی و تعالیم باطنی آیین دائو هویتی مستقل، متفاوت و دیگرگون بخشیده است.

سی‌وسومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی در روز چهارشنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۱ صبح با سخنرانی دکترمجتبی اعتمادی‌نیا به «شمس و لائودزه» اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ی اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter این درس‌گفتار را به صورت زنده مشاهده کنند.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST