کد مطلب: ۲۲۴۵۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

مرکز فرهنگی شهر کتاب، فضایی برای ارتقای اندیشه

مهدی فیروزان، مدیر عامل شهر کتاب

مرکز فرهنگی شهرکتاب با حدود ۱۵۰۰ برنامه‌ی متنوع فرهنگی در حوزه‌ی علوم انسانی به نظر بسیاری از اهل فرهنگ و استادان، «یک دانشگاه به وسعت ایران است». در حالی‌که کل برنامه‌ها، نشست‌ها، نقد کتاب‌ها، درس‌گفتارها، هم‌اندیشی‌ها، همایش‌های بین‌المللی و همه و همه در فضایی به کوچکی سه اتاق و یک سالن و با همکاری سه چهار تن و بودجه‌ای اندک جریان دارد.

آخرین ابتکار معاون فرهنگی و بین‌المللی شهرکتاب علی اصغر محمدخانی، استاد خلاق و خستگی ناپذیر و امیدبخش، سه‌گانه‌ی ابن‌سینا و رازی و ابوریحان بیرونی است که از چند منظر قابل بررسی و تامل است:

۱. بعد از مدت‌ها که کمتر کار اساسی و جدی‌ای درباره این سه قله بزرگ تمدن ایران صورت گرفته و یا اگر هم شده مغفول مانده است، نزدیک به ۴۰ صاحب‌نظران و اندیشمند حاصل مطالعات خود را عرضه کرده‌اند.

۲. حجم محتوای فارسی در فضای مجازی به یک درصد هم نمی‌رسد به معنای دیگر گنجینه زبان فارسی برآمده از ایران بزرگ که همواره حریف و رقیب و همگن تمدن‌ها بوده است، این روزگار از همه زبان‌های تمدنی در فضای مجازی و دیتای دیجتال لاغرتر و بسیار اندک‌تر است. سه‌گانه مذکور تولید محتوای ارزشمند و عالمانه به زبان فارسی و گامی برای فربه کردن و غنی کردن محتوای دیجیتالی است.

۳. شهرکتاب نقد و بررسی شفاهی کتاب را در ایران به طور پیوسته ادامه و ارتقا داد. این ادعا اغراق خودی نیست و بیان صاحب‌نظران است.

۴. سه‌گانه مذکور خلاصه عالمانه‌ایست از میان هزاران ورق کاغذ و صدها کتاب. به گفته‌ی بسیاری از استادان در روزگاری که شتاب زندگی به حدی است که امکان خواندن همه‌ی کتاب‌ها فراهم نیست، برگزاری سخنرانی‌هایی که محصول و چکیده‌ی مطالعه‌ی یک متخصص است، بسیار راهگشاست.

۵. تداوم برنامه‌های مرکز فرهنگی در حالی‌‌که موانع گوناگون از جمله کرونا اکثر مراکز فرهنگی و هنری و ادبی را تعطیل کرده نوعی امید بخشیدن و دلداری دادن است که جریان تولید فکر و از آن مهمتر انتشار اندیشه به هیچ روشی توقف پذیر نیست.

۶. درست است که سامان دادن هر هم‌اندیشی ساعت‌ها وقت و گفتگو و پیگیری نیاز دارد اما وقتی صوت و تصویر و نوشته‌ی گرامی استادان فرهنگ کشور و آنهایی را که دوست داری، می‌بینی که یکبار حول محور بوعلی و دیگر بار درباره‌ی رازی یا شمس و ابوریحان سخن می‌گویند حالت خوش می‌شود. تصویری از مهربانی در سایت، اینستاگرام یا تلگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب می‌بینی و به وجد می‌آیی، شوق گفت‌وگو با عزیزانت، همکارانت و استادانت در تو شکوفا می‌شود دست به تلفن می‌بری و از تنهایی رها می‌شوی. گفت‌وگوی تو درباره‌ی مطالبی که شنیده‌ای دانش و اندیشه را منتشر می‌کند...

۷. مجازی بودن سخنرانی ها فضای مجازی را از وسیله‌ای برای هزل و دروغ و شایعه به فضایی برای اندیشیدن ارتقا می دهد.

دست مریزاد جناب علی اصغر محمدخانی، دست مریزاد همه همکاران مرکز فرهنگی.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST