کد مطلب: ۲۲۵۱۴
تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

شرح مختصر عهد عتیق و سیره موسای پیامبر

صادق وفایی

مهر: کتاب «موسی» نوشته گرهارت فون‌راد به‌تازگی با ترجمه فاطمه صبائی و محمد صبائی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۲ توسط انتشارات جیمز کلارک منتشر شده است.

این‌کتاب نما و طرح مختصری از الهیات عهد عتیق است که اگرچه عنوان «موسی» را بر خود دارد، اما به‌طور تمام به زندگی حضرت موسی (ع) نمی‌پردازد و نویسنده‌اش، زندگی موسی‌ (ع) را جزئی از سنت و تاریخ دین قوم بنی‌اسرائیل می‌داند. به‌این‌ترتیب نویسنده کتاب می‌گوید سنت‌ها و داستان‌های مربوط به حضرت موسی (ع) با وجود اهمیت فراوانِ شخصیت و حیات او، در اصل و اساس، قالبی برای طرح و روایتِ اعمال نجات‌بخش عظیمی است که خدا برای قوم خویش انجام داد.

گرهارت فون‌راد در فصل اول کتاب خود به معرفی کوتاه شخصیت حضرت موسی (ع) می‌پردازد و سپس طرح کلی کتاب مقدس را تشریح کرده و به موضوع انکشاف نفس خدا پرداخته است. انکشاف نفس خدا، به این‌ترتیب است که او در افعالش خود را می‌شناساند و افعال خدا برآمده از اراده او هستند. نویسنده کتاب پیش‌رو، در فصل اول و هنگام بررسی شخصیت حضرت موسی (ع)، با تکیه بر تاریخ سنت‌های مربوط به او، دو ویژگی بشری و مقام پیامبری و شفاعت این‌پیامبر را بررسی کرده است.

مترجمان این‌کتاب می‌گویند بدون هیچ‌انگیزه و هدفی برای تبلیغ دینی دیگر، و صرفا به‌خاطر کمبود منابع علمی معتبر فارسی در حوزه الهیات یهودی، دست به ترجمه این‌کتاب زده‌اند. دو مترجم این‌اثر می‌گویند، صاحب کتاب «موسی» یکی از دانشمندان معتبر و نامدار است که برخی مطالب کتابش، مخالف تصویر و تصوری هستند که قرآن از خدا، موسی (ع)، هارون (ع) و دین یهودیت ارائه کرده است. به‌این‌ترتیب پیش از شروع متن کتاب، این تذکر توسط مترجمان داده شده که مطالب این‌کتاب، صرفا بیانگر دیدگاه‌های یک عالم الهیات مسیحی است و در بعضی موارد، با تعالیم اسلامی همخوانی ندارد.

کتاب «موسی» ۵ فصل دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «موسای انسان»، «دعوت از موسی»، «فرامین اول و دوم»، «اراده الهیِ متجلی در شریعت» و «از وعده تا تحقق وعده».

در فصل اول کتاب، ۳ بخش «خشم موسی»، «موسی بنده خدا» و «مرگ موسی» آمده‌اند و دومین فصل کتاب هم دربرگیرنده این‌عناوین است: تجلی نام الهی، مانوح و فرشته خداوند، یعقوب در رود یَبّوق، به فصل نام خویش، قداست نام یهوه، افشای راز.

سومین فصل کتاب دو بخش «فرمان اول» و «فرمان دوم» را شامل می‌شود و در چهارمین فصل کتاب هم مخاطب با ۶ بخش «وضع قضاوت»، «دعوت به تقدس»، «سَبَّت»، «اراده خدا و قلب انسان»، «فرامین چونان نمود اراده فیض بخشِ خدا» و «رابطه جدید». ۵ بخش «از کتاب پیدایش تا کتاب یوشع»، «آوارگی در بیابان»، «شناسایی سرزمین [کنعان]»، «بالاق و بلعام» و «نتیجه» هم در پنجمین فصل کتاب آمده‌اند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

گاهی چنین به نظر می‌رسد که سنت به‌عمد از مسیر خود خارج می‌شود تا بر ویژگی‌های انسانیِ سیمای این مرد بزرگ تاکید کند. یک ویژگی به طور خاص مشخصه موسی است. گاه خشمی شدید و لجام‌گسیخته در وجودش زبانه می‌کشد. تحت تاثیر همین خشم ناگهانی هم مردی مصری را به قتل می‌رساند که یکی از هموطنانش را کتک زده بود. این فوران مهارنشدنی خشم جرقه جریانِ خروج قوم اسرائیل از مصر نشد؛ بلکه فقط عمل خشونت‌آمیز کسی بود که هنوز ندای دعوت خدا را نشنیده بود. تنها نتیجه این عمل هم آن بود که موسی مجبور شد جلای وطن کند. اما حتی بعد از آن، هنگامی که خدا به او مرجعیت بخشید، این خشم شدید همچنان گهگاه  درون او فوران می‌کرد. وقتی موسی از کوه پایین آمد و شناعت پرستش گوساله زرین را دید خشمگین شد و لوحه‌هایی را که به سرانگشت خدا نوشته شده بود بر زمین انداخت و خرد کرد. او نمی‌خواست برای قومی که چنین عمیق غرق در بت‌پرستی شده است وحیِ فرامین دهگانه را به ارمغان بیاورد.

یک بار موسی چنان با خدا سخن گفت که بی‌حرمتی آشکار به مقام الهی بود. موسی به تنگ آمده بود. این مرد بزرگ زیر بار مسئولیت خویش فروشکسته بود؛ با خدا به جدال برخاست و آشکارا از او خواست که بار سنگینِ این مسئولیت را از دوش او بردارد.

این‌کتاب با ۱۱۱ صفحه‌، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST