کد مطلب: ۲۲۶۰۳
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹

نگاهی به مبانی و شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی

شمس تبریزی، به معنای واقعی کلمه، یک معلم و مربی بزرگ است و همان‌گونه که می‌دانیم، مولانا یکی از تربیت‌یافتگانِ محضر اوست و او توانسته است در مدت کوتاهی از آن سجاده‌نشین باوقار چنین عاشق شیدا و شادمانی بسازد. مطالعه‌ی مقالات نشان می‌دهد که شمس برای شأن معلمیِ خود اعتبار و ارزش زیادی قائل است و درمورد این موضوع مهم تأملات جالب توجهی دارد. شمس درباره‌ی شیوه‌ی مطالعه و درس خواندن، روشِ آموزش قرآن، چگونگی تربیت سالک، توجه به تفاوت‌ها و استعدادهای افراد و نظایر آنها، اندیشه‌های خاصی دارد. شیوه‌های تربیتی شمس بر مبانیِ انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی خاصی استوارند و بدون شناختنِ آنها نمی‌توان اصول تربیتی شمس را شناخت.

چهلمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۱ صبح با سخنرانی دکتر ایرج شهبازی به «نگاهی به مبانی و شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی» اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ی اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی  Instagram/bookcitycc این درس‌گفتار را به صورت زنده مشاهده کنند.

در این درس‌گفتار علمی، تلاش می شود اولاً مبانی انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی شمس بررسی و سپس درباره‌ی شیوه‌های تربیتی او سخن گفته شود و سخنان متنوع و عمیق او در این زمینه طبقه‌بندی و تحلیل می‌شود. طبیعی است که ما، به عنوان انسان‌هایی امروزی، نمی‌توانیم با همه‌ی شیوه‌های تربیتی شمس موافق باشیم؛ بنابراین بخشی از سخن به نقد نظرات شمس اختصاص خواهد داشت و فی‌المثل نظر شمس درباره‌ی «تنبیه بدنی دانش‌آموز» بررسی و نقد خواهد شد.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST