کد مطلب: ۲۲۷۶۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹

در ماه گذشته چه کتابی خوانده‌اید؟ (۱)

در این ایام کرونایی که متاسفانه اینجانب نیز نوع خفیفی از این ویروس را گرفتم و دوره قرنطینه را دارم می‌گذرانم فرصتی پیدا شد که کتاب‌های زیر را در چند ماه گذشته بخوانم و از آن لذت ببرم:

۱. دیانت و عقلانیت نوشته زنده یاد استاد رضا بابایی.این کتاب حاوی رویکردی انتقادی درباره تعریف دین و معارف دینی و آسیب شناسی دینی با زبانی روشن است از جمله موضوعات مهمی چون : امر دینی و نسبت آن با متن دینی، آیات مظلوم؛ روایات گمنام، دین و دموکراسی، تشیع به دو روایت، قصه دین و ایمان، اخلاقیات عصر جدید، مناسبات عرفان و تمدن و ...
۲- رمان ژاک قضا و قدری و اربابش نوشته دنی دیدرو و ترجمه مینو مشیریاین رمان به شکلی جذاب و طنزآلود به نوعی مسئله جبر و اختیار را به چالش می کشد و با روایتهای مختلف خواننده را به درون ماجراهای گوناگون و غیر منتظره می برد و مجال قضاوت سریع درباره شخصیتهای داستان  را از او می گیرد.
۳-کتاب تازه منتشر شده انتشارات نگاه با عنوان "حاجی بابا در لندن" نوشته جیمز موریه و ترجمه میرزا اسدالله طاهری با مقدمه استاد خرمشاهی.این کتاب در واقع دنباله سرگذشت حاجی بابای اصفهانی است و در قالب همان سبک پیکارسک است. به لحاظ ادبی بسیار جذاب و آموزنده است و شیوه روایت هم کاملا نو و مدرن بنظر می رسد هرچند متن قدیمی است.خواندن هردو کتاب را توصیه می کنم.
۴- کتاب "قرن دیوانه من" نوشته ایوان کلیما و ترجمه فروغ پوریاوری. از این کتاب دو ترجمه منتشر شده که به نظرم متن ترجمه خانم پوریاوری کاملتر است. این کتاب روایت زندگی پر حوادث ایوان کلیما در طی شصت سال جنگ و دیکتاتوری، سانسور و نبرد برای آزادی طی بهار پراگ در ۱۹۶۸ تا فروپاشی نهایی کمونیسم در انقلاب مخملی ۱۹۸۹ است. شیوه بیان داستانگونه و بسیار جذاب است که از بیان هیچ گوشه و زاویه‌ای از ساحت های گوناگون زندگی در این دوره غافل نمی شود. با وجود حدود ۶۰۰ صفحه کتاب، متن به هیچ وجه ملال آور نیست و خواننده حتی از یک جمله هم دوست ندارد ناخوانده عبور کند.
۵- کتاب "حافظ اندیش" نوشته زنده یاد دکتر مصطفی رحیمی این کتاب به اندیشه حافظ  می‌پردازد و در پرتو اندیشه مدرن، جنبه‌های گوناگون اندیشه حافظ را از پس زیبایی و پیچیدگی غزل‌هایش تحلیل می کند. نویسنده همساز کردن ناهمسازها را ایده بنیادین حافظ تلقی می کند و می کوشد ابعاد پنهان نظریه  عشق و رندی را در نظام اندیشه حافظ آشکار سازد.

 

 


 

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST