کد مطلب: ۲۲۷۶۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹

در ماه گذشته چه کتابی خوانده‌اید؟ (۲)

دکتر ارسطو میرانی

در سه هفته گذشته چهار کتاب و یک داستان کوتاه خواندم- البته یکی از آنها بازخوانی بود-و به نظرم همه ارزش خواندن دارند:

۱.  انسان در جستجوی خویشتن، نوشتۀ روانشناس برجسته اگزیستانسیالیست، رولو می با ترجمه سید مهدی ثریا. این کتاب مثل تمام آثار رولو می در شناخت وضعیت انسان مدرن، تنگناهای اگزیستانسیال و شیوه های مناسب و نامناسب مواجهه وی با این تنگناها بسیار روشنگر است. کتاب از ترجمه متوسطی برخوردار است.

۲.  نمایشنامه زنان تروا، نوشته ژان پل سارتر و ترجمه قاسم صنعوی. به نظرم روش سارتر در اقتباس از اثر کلاسیک اوریپید، بسیار جالب است. این کتاب همچنین با بیان دراماتیک به فهم برخی از اندیشه های اگزیستانسیالیستی سارتر کمک شایانی می­کند.

۳.  کتاب اسطورۀ سیزیف کامو را با ترجمه مهستی بحرینی بازخوانی کردم و چون این بار خوانشم با تمرکز بر استفاده کامو از مضامین اساطیری بود، نکات جالبی از آن دریافتم. ترجمه دکتر محمد تقی غیاثی از خود جستار اسطورۀ سیزیف را هم خواندم و به نظرم ترجمه خانم بحرینی بسیار بهتر است.

۴.   کتاب ماگنولیا را از مجموعۀ فیلم به مثابۀ فلسفه به قلم صالح نجفی خواندم. به نظرم کتاب به درک نمادها و بعضی از مضامین مهم فیلم کمک می­کند اما شخصاً از آقای نجفی انتظار تحلیل فلسفی بیشتری داشتم.

۵.  داستان کوتاه رؤیای آدم مضحک از داستایفسکی را با ترجمه رضا رضایی خواندم و بسیار لذت بردم. به نظرم این داستان با وجود کوتاهی‌ اش برای درک جهان بینی مسیحیِ خاصِ داستایفسکی بسیار سودمند است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST