کد مطلب: ۲۲۷۷۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹

در ماه گذشته چه کتابی خوانده‌اید؟(۵)

رضا جوانروح

 درماه اخیر سه کتاب زیر را مطالعه کردم و لذت بردم :

۱.  رمان «ساعت بغداد»  از خانم نویسنده جوان عراقی  شهدالرمادی و با ترجمه خوب مهدی غبرائی.  داستان  ویران شدن شهر و جامعه و مهاجرت  آدمیان از وطنشان؛ روایت از نگاه و زبان دختری نوجوان در کوچه‌ای پراز همسایگان  و آدم‌های جورواجور ؛ دوستی‌ها و آرزو های  کوچک و بزرگ ؛  زبان داستانی  ساده و بی‌تکلف با خرده‌حکایت‌های خوش و  ناخوش؛ سبک تقلیدی از رئالیسم جادویی ولی خام و نپخته ؛ ساختار  روایی خطی با پیرنگ داستانی نه چندان درست.  خواندن  رمان و آشنایی  با اندیشه نسل جوان  عراقی و نوع نگاهش به سیاست و حکومت و نظام  و مردم جامعه عراق در تطابق با  ایران  جالب بود.

۲. «فلسفه در شش ساعت و پانزده دقیقه» ویتولد مارین گومبروویچ  لهستانی  با ترجمه  مجید پروانه پور ،  نظرات شخصی  روشنفکر رمان نویس قرن بیستم اروپای شرقی  است  در مورد  خاستگاه و سردمداران  فلسفه مدرن غربی  از دکارت گرفته  تا کانت و هایدگر و هگل و شوپنهاور ونیچه  و سارتر و  ...  با موجزترین عبارات ؛ کتاب به صورت یادداشت‌های شخصی دوست خانوادگی از درسگفتارهای  خصوصی تنظیم شده است.  تفاوت‌های  فلسفه کلاسیک و مدرن و اگزیستانسیالیسم  را در جملاتی کوتاه  و برداشت‌هایی شخصی می‌توان  خواند  و لذت برد. 

۳. رمان «هتل آنا بورت» از یوسف  اتیلگان  نویسنده چپگرای معاصر ترک  که فقط دو رمان نوشته است و سی سال به علت زندانی سیاسی تبعیدی در روستای زادگاهش به کشاورزی و خواندن شعر و ادبیات جهان غرب  گذرانده. به او لقب  کافکای ادبیات ترکیه داده‌اند  که الحق درست هم  هست.  رمانی نمادین  که روایت هتلداری منزوی و جوان در شهری دور افتاده با مسافرانی غریب که عقده‌های  پنهانی و سرکوب شده‌اش به وجهی بیمار گونه سرباز زده و روایتی سیاسی از فضایی  بسته و جنون‌آمیز با سرانجامی تکان دهنده را بازگو می‌کند.  نشانه‌ای از پایان محتوم و دردناک رو به زوال رژیم‌های توتالیتر سرکوبگر. زبان روایت  محکم و قوی با شخصیت پردازی عالی  و ساختاری استوار با پیرنگ داستانی درست و جذاب، قصه‌ای  پرکشش و وصف‌کننده‌ای بادقت. خواندن هر سه کتاب را به دوستان رمان خوان اهل تفکر توصیه می کنم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST