کد مطلب: ۲۲۷۸۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹

در ماه گذشته چه کتابی خوانده‌اید؟(۶)

فرشته نوبخت

در ماهی که گذشت چند کتاب در دست گرفتم که موفق به اتمام سه عنوان از آن‌ها شدم. اولین کتاب رمانِ بانوی پیشگو از نویسنده‌ی مشهور کانادایی مارگریت اتوود بود. اتوود را غالبا با رمان سرگذشت ندیمه می‌شناسیم. اتوود قلم پر قدرتی دارد. فضای آثار او غالبا زنانه هستند و به درون‌مایه‌های اجتماعی به ویژه مسائل مربوط به حقوق زنان توجه خاصی دارد. در رمان بانوی پیشگو ماجرای زنی به نام جون فاستر روایت می‌شود که به شدت تحت سلطه‌ی مادر خود قرار دارد. اما به کمک میراثی که از عمه‌ی محبوبش دریافت می‌کند زندگی دوگانه‌ اما تازه‌ای را بر طبق میل خود آغاز می‌کند. در این رمان هم مانند سرگذشت ندیمه اتوود واقعیت‌های اجتماعی را با اسطوره‌ها و حتی فانتزی می‌آمیزد. بانوی پیشگو را سهیل سمی به فارسی برگردانده و نشر ققنوس آن را منتشر کرده است.

کتاب بعدی که موفق شدم خواندن آن را به پایان برسانم نمایشنامه‌ای از ویلیام شکسپیر است با عنوان زندگی و مرگ ‌جان‌شاه. ‌جان‌شاه نمایشنامه‌ی چندان شناخته شده‌ای در میان آثار شکسپیر نیست. در واقع این اثر که موضوع آن منازعه‌ی قدرت در دستگاه پادشاهی انگلستان است در زمره‌ی نمایشنامه‌ی تاریخی شکسپیر قرار می‌گیرد و پیش از آثار برجسته‌ی او مانند هملت، مکبث، اتللو، و شاه‌لیر به نگارش درآمده است. این نمایشنامه با ترجمه حمیدرضا ابراهیمی از سوی نشر افراز منتشر شده است.

آخرین کتاب با عنوان هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی است که مجموعه مقالاتی از احمد اشرف می‌باشد. احمد اشرف که از پژوهشگران ارشد دانشنامه‌ی بین المللی ایرانیکا در دانشگاه کلمبیا است، در این کتاب به هویت ایرانی در قالب یکی از مدخل‌های آن دانشنامه پرداخته است. در این مجموعه مقالات اشرف سه روایت از هویت ایرانی را شرح می‌دهد. نخست روایت ملت پرستانه، سپس روایت‌های مدرن و پست مدرن و در آخر روایت تاریخی‌نگر. که در این خوانشِ اخیر، ایران به مثابه یک ایده‌ی تاریخی نگریسته شده و هویت ایرانی در قالب آن بازنگری و مطالعه شده است. این کتاب نیز با ترجمه‌ی دکتر حمید احمدی از سوی نشر نی منتشر شده است.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST