کد مطلب: ۲۲۹۰۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹

سال‌ها نوجوانان را از شعر عاشقانه محروم کردیم

هنر آنلاین: جعفر ابراهیمی (شاهد) شاعر و نویسنده، از انتشار مجموعه شعر "به تو می‌اندیشم" برای نوجوانان خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این کتاب شامل برگزیده‌ای از اشعار قدیمی، شعرهای دهه هشتاد و نود و شعرهای چاپ نشده است.

او با بیان این‌که بیشتر اشعار عاشقانه و شعرهای حسی در دنیای نوجوانان، است، افزود: کتاب ۳۲ شعر را دربرمی‌گیرد و بیشتر اشعار در قالب نیمایی سروده شدند. "به تو می‌اندیشم" توسط نشر گویا نشر یافته است.

ابراهیمی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که آیا کتاب شعر مختص نوجوانان مخاطب دارد؟ اظهار داشت: با وجود این که در سال‌های اخیر فضای مجازی مقداری از کتاب خواندن نوجوانان کاسته ولی با همه این احوال کتاب خوب همیشه خواهان دارد و خوانده می‌شود. باید در شعرها به نیازهای نوجوانان امروز توجه شود. شعرها با دهه‌های قبل تفاوت داشته باشند تا مورد استقبال قرار بگیرند. اتفاق جدیدی بی‌افتد و سنت‌های قدیمی که در کتاب‌سازی کودکان و نوجوانان وجود دارد به‌طور کلی متحول شود. مثلا لزومی ندارد برای نوجوانان نقاشی‌های چهار رنگ چاپ شود هم قیمت کتاب را بالا می‌برد و همین این‌که آن‌ها از این نوع آثار به دلیل وجود نقاشی فراری هستند چون فکر می‌کنند بچه‌گانه است. حتی نوجوانان کتاب‌های را که عطف دارند را بیشتر از متونی که منگنه شدن می‌پسندند چرا که احساس می‌کنند کتاب بزرگ‌سال می‌خوانند. نوجوان دوست دارد خود را بزرگ بداند و احساس کند بزرگ شده. می‌خواهد شخصیت پیدا کند و بیشتر به شعرهایی که برای جوانان مناسب است گرایش دارد. باید در زمینه شعر نوجوان بیشتر کار شود تا آن‌جا که ممکن است از تصویرگری بپرهیزیم تا به جای ۱۲ شعر چهل، پنجاه شعر در کتاب باشد.

شاعر کتاب "پرنده خواهر من است" با این توضیح که نوجوانان گرایش زیادی به اشعار سهراب سپهری دارند چون ساده‌تر است، گفت: بیست سال پیش نمی‌توانستیم برای نوجوانان شعر عاشقانه بگوییم و این کار بسیار سخت بود چون به شاعر انگ زده می‌شد و شعر را هم منتشر نمی‌کردند؛ اما الان وضعیت بهتر شده. نیاز نوجوانان است که شعرهای عاشقانه بخوانند و حتما باید بخوانند. در داستان هم باید به آن پرداخته شود. متاسفانه سال‌ها بچه‌ها را از شعر عاشقانه محروم کردیم از این نعمت خدادادی. عشق مسئله‌ای است که در ساختن شخصیت بچه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

او با بیان این‌که کتاب خواندن مانند شاعری و نویسندگی یک نوع امر فطری است، اضافه کرد: برخی به‌طور خدادادی به کتاب خواندن علاقه دارند و همیشه کتاب می‌خوانند. باید روی افرادی کار شود که علاقه‌ای به مطالعه ندارند؛ ضروری است این علاقه از کلاس اول ابتدایی و حتی پیش از دبستان به وجود آید تا افراد کتاب‌خوان بار بیایند.

شاعر "خوشا به حالت ای روستایی" نقش خانواده را در این میان بسیار مهم دانست و ادامه داد: اگر خانواده‌ها به کتاب اهمیت ندهند طبیعی است بچه‌ها هم از آن استقبال نمی‌کنند. شاهد بودم خانواده‌هایی که گفتند کتاب به چه دردی می‌خورد؟ نان و آب که نمی‌شود و درست را بخوان. برای همین وقتی که جوانی فارغ‌التحصیل می‌شود و لیسانس می‌گیرد در عمرش فقط کتاب درسی خوانده و نمی‌تواند احساسات خود را خوب بیان کند و خوب بنویسد. همه این‌ها مشکلاتی را در جامعه به وجود می‌آورد که غیرقابل پیش‌گیری است. ضمن این‌که بچه‌ها نقشی در انتخاب کتاب ندارند و خرید به عهده پدر و مادرها است و تا زمانی که بچه‌ها به مدرسه نرفتن برای آن‌ها کتاب می‌خرند. بچه‌ها که مدرسه می‌روند خانواده کتاب نمی‌خرد چون فکر می‌کند کتاب درسی کافی است و بچه نباید از درس و مدرسه عقب بماند. این موضوع آفتی است که متاسفانه از قدیم حتی از دورانی که ما بچه بودیم وجود دارد؛ البته الان وضعیت خیلی فرق کرده ولی هم‌چنان در بین برخی خانواده‌ها دیده می‌شود. در زمان ما هم مدرسه و خانواده از کتاب خواندن جلوگیری می‌کرد. از بچگی می‌شنیدم که زیاد کتاب نخوان دیوانه می‌شوی! بعضی‌ها هم می‌گفتند زیاد کتاب نخوان پرفسور می‌شوی؛ پرفسور را جوری می‌گفتند که فرقی با همان دیوانه نداشت!

او تعریف کرد که چندین بار برای خواندن کتاب در دوره دبیرستان از سوی مدرسه تنبیه شده و اظهار داشت: مدرسه به‌خاطر خواندن کتاب "بینوایان" ویکتور هوگو مرا به فلک بست به شیوه دوره قاجار. حتی دوران سربازی کتاب همراه داشتم کیف‌ها را گشتند و به دلیل وجود کتاب مواخذه شدم. نمی‌خواستند مردم اندیشیدن را یاد بگیرند الان هم تلاشی در این راستا نمی‌شود متاسفانه تاکید به کتاب خواندن بیشتر در حد شعار است. دولت‌مردان و سرمایه‌داران نمی‌خواهند مردم کتاب بخوانند فقط زیاد شعار می‌دهند چون در عمل حرکت مثبتی نمی‌بینیم.

به گفته ابراهیمی، متاسفانه در کشور ما همیشه افراط و تفریط وجود داشته و بیشتر کتاب‌ها برای خردسالان و کلاس اولی‌ها منتشر می‌شوند چون خوب فروش می‌روند. باید برای همه گروه‌های سنی کتاب مناسب منتشر شود.

او این روزها مشغول نگارش قصه‌هایی کوتاه برای بزرگ‌سالان است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST