کد مطلب: ۲۴۳۳۵
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

رابین شارما و یووال نوح هراری در صدر توجه کتابخوانان ارمنی

خبرگزاری رسمی آرمن پرس ارمنستان، که سنت پسندیده و مستمری در رصد وضعیت چاپ و نشر کتاب دارد، در گزارشی که جمعه پنج مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹) منتشر شد، پرفروش ترین آثار اولین ماه سال جاری میلادی را معرفی کرد.

در این گزارش ده اثر منتشر شده در ماه ژانویه که با بیشترین استقبال جامعه کتابخوان ارمنی مواجه شده اند، معرفی گردیده است. نکته جالب در این گزارش توجه کتابخوانان ارمنی به آثار انگیزشی کسانی مثل رابین شارما، استقبال از آثار نوح هراری نویسنده پرفروش اسرائیلی و فروش خوب کتاب خاطرات روبرت کوچاریان اولین رئیس جمهور خودخوانده قره باغ کوهستانی و رئیس جمهور اسبق ارمنستان که این روزها در راس توجه محافل سیاسی کشور قرار گرفته و به سبب روابط ویژه اش با ولادیمیر پوتین رهبر روسیه شهره است، می باشد.

با هم مروری داریم به ده اثر برتر و پرفروش بازار کتاب ارمنستان در آغازین ماه سال ۲۰۲۱ میلادی.

رده اول لیست دهگانه پرفروش ترین کتاب های ژانویه ۲۰۲۱ را «راهبی که فراری اش را فروخت» اثر مشهور رابین شارما نویسنده و سخنران انگیزشی کانادائی به خود اختصاص داده است. این کتاب در زمره پروفروش ترین کتاب های جهان نیز قرار دارد و به بیش از ۴۲ زبان ترجمه شده است و توسط انتشارات بوکینیست چاپ و منتشر شده است. 

«رهبر بدون سِمَت» اثر دیگری از همین نویسنده در رده دوم لیست پرفروش های ماه ژانویه سالجاری در بازار کتاب ارمنستان قرار دارد. این کتاب هم توسط بوکینیست منتشر شده است.

سومین اثر پرفروش ارمنستان در بازه زمانی فوق کتاب «ژنرال آندرانیک در خاطرات سربازان انگلیسی - روسی» تالیف کارو وارطانیان است. اثری که استقبال از آن به سبب محتوای حماسی و شخصیت ملی ژنرال آندرانیک، در این روزهای ارمنستان، طبیعی به نظر می رسد. ناشر این کتاب نیز بوکینیست است.

«هنر ظریف بی خیالی» اثر مارک مانسون نویسنده معاصر آمریکائی در جای چهارم کتابهای پرفروش ارمنستان قرار دارد. این کتاب نیز همچون دیگر آثار مانسون محتوای انگیزشی و روانشناختی داشته و در تب فراگیر علاقه به آثار و کتبی که کلیدهای کامیابی و خوشبختی را معرفی می کنند، مورد استقبال قرار گرفته است. این کتاب را انتشارات نیومگ منتشر کرده است.

در رده پنجم کتابهای پرفروش اولین ماه سالجاری در ارمنستان، کتاب «زندگی و آزادی» اثر روبرت کوچاریان رئیس جمهور اسبق ارمنستان و اولین رئیس جمهور خودخوانده قره باغ کوهستانی قرار دارد. کوچاریان که به مدت هشت سال ( ۱۹۹۸-2006) رئیس جمهور ارمنستان بود، با به قدرت رسیدن نیکول پاشینیان محاکمه و مدتی زندانی نیز شد. وی به داشتن روابط ویژه با پوتین شهره است و در اعتراضات اخیر ارمنستان، مورد توجه دوباره برخی جریان های سیاسی قرار گرفته است. کوچاریان در این کتاب به تعبیر خود به بیان دشوارترین صفحات تاریخ معاصر ارمنستان پرداخته است. کتاب در بر دارنده برخی اطلاعات، اسناد و تصاویری است که برای اولین بار منتشر می شوند. کتاب به هزینه مولف منتشر شده است.

«کافه ای به نام چرا» اثر جان استرلکی نویسنده آمریکائی در جایگاه ششم کتاب های پرفروش ژانویه ۲۰۲۱ قرار دارد. کتابی با مضمون انگیزشی و راهنمای پیشرفت و تغییر مسیر زندگی که این روزها در ارمنستان - وچه بسا بسیاری دیگر از کشورهای جهان - مورد توجه عموم به ویژه جوانان قرار گرفته است. این کتاب توسط انتشارات نور گراخانوت (کتابفروشی نوین) منتشر شده است.

«انسان خداگونه» اثر یوآل نوح هراری نویسنده اسرائیلی که با آثار پرفروش خود در جهان درخشیده است، رتبه هفتم کتاب های پرفروش ارمنستان در ماه ژانویه گذشته را به خود اختصاص داده است. انتشاراتی نیومگ این کتاب را منتشر کرده است.

کتاب «صد راز تجارت» اثر واهاگن دلبریان که در آن ۱۰۰ روش برای موفقیت در تجارت و کسب سود و ثروت به خواننده علاقمند معرفی می شود، در جایگاه هشتم پرفروش ها قرار دارد. ناشر این کتاب ادیت پرینت است.

یوآل نوح هراری با دیگر اثر خود «۲۱ درس برای قرن ۲۱» جایگاه نهم پرفروش ترین آثار ماه ژانویه را به خود اختصاص داده است. این کتاب نیز توسط انتشارات نیومگ منتشر شده است.

و دهمین جایگاه متعلق است به کتاب «نظم جهانی» اثر هنری کیسینجر، سیاستمدار و نظریه پرداز معروف علوم سیاسی و روابط بین الملل آمریکائی که توسط موسسه انتشاراتی پروفیل مدیا منتشر شده است.

گفتنی است در این بررسی دائره المعارف ها لحاظ نشده اند و آمار فوق و رده بندی کتابهای پرفروش، بر اساس اعلام کتابفروشی های معتبر و زنجیره ای بوکینیست (با بیش از ۱۴ شعبه در ایروان)، داران - های گیرک و زنگَک تهیه شده است.

نکته جالب توجه در این آمار، تغییر تدریجی ذائقه کتابخوانی ارامنه از ادبیات داستانی و ملی به آثار معروف و پرفروش جهانی با محوریت مسائلی همچون رازهای موفقیت، روش های کامیابی در تجارت، موضوعات روانشناختی و جامعه شناختی و مسائل تاریخ معاصر به ویژه تاریخ تحولات ارمنستان است، که به نظر می رسد عمدتا متاثر از شرایط داخلی و تحولات اخیر در این کشور باشد.

نکته دیگر این که در لیست ده کتاب پرفروش اولین ماه سال جاری میلادی، فقط سه کتاب از مولفان ارمنی به چشم می خورد و مابقی ترجمه آثار خارجی معروفی است که اغلب در بازار جهانی کتاب نیز موفقیت های چشمگیری به دست آورده اند.

از ناشران معروف ارمنستان نیز بوکینسیت و نیومَگ با سه کتاب در لیست ده اثر پرفروش فوق، موفق ترین ناشران ارمنی در جذب مخاطب و فروش آثار در ماه ژانویه ۲۰۲۱ بوده اند و پس از این دو ادیت پرینت، نور گراخانوت و پروفیل مدیا هر کدام با یک کتاب در این لیست، ناشران موفق و پرفروش ارمنستان در بازه زمانی فوق می باشند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST