کد مطلب: ۲۴۸۴۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

نام ۱۷ چهره فاخر هنر و ادبیات و تاریخ ایران بر کوچه و خیابان‌های پایتخت

اعتماد:  با مصوبه سیصد و سومین جلسه شورای شهر تهران، نام چهره‌هایی از مفاخر ادبیات، هنر و تاریخ ایران بر تابلوی خیابان‌ها و کوچه‌های پایتخت می‌نشیند.  
دیروز، اعضای شورای شهر تهران، در یک توافق جمعی، بررسی صورت‌جلسه کمیسیون نام‌گذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران را در دستور کار قرار دادند. نتیجه بررسی‌ها این بود که ۱۷ میدان، خیابان، کوچه و گذر پایتخت، با اسامی بزرگان ادب و هنر و تاریخ این سرزمین و از جمله صمد بهرنگی، مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی کرمانی، فهیمه راستکار، نجف دریابندری، جبار باغچه‌بان، سردار احمدتنگستانی و مهندس رحمان گلزار نامگذاری شود. 
بنا به این مصوبه، نام میدان شهیدان ارتش (منطقه ۱۴) به میدان «شهیدان پدافند ارتش»، خیابان شهیدان ارتش به خیابان «شهیدان سرباز»، میدان قائم (منطقه یک) به میدان «جنگلبان»، خیابان شاهد (منطقه ۷) به نام «سردار شهید رمضانعلی صحرایی»، گذر سعیدی (منطقه ۱۱) به نام «شهید کریم دریاباری»، کوچه شریعتی (منطقه ۱۸) به نام «شهید نصرت‌الله لک»، کوچه گلستان (منطقه ۱۸) به نام «شهید محمد کریم ساریخانی»، خیابان میلاد (منطقه ۳) به نام «سردار شهید نادر مهدوی»و خیابان گل‌ها (منطقه ۲) به نام «شهید احمد تنگستانی» تغییر خواهد کرد. 
بنا به این مصوبه، کوچه یکم (منطقه ۶) به نام «صمد بهرنگی»، کوچه سوم (خیابان حجاب) به نام «مهدی آذریزدی»، کوچه پنجم (مجاور خیابان حجاب) به نام «هوشنگ مرادی‌کرمانی»، کوچه هفتم (خیابان حجاب) به نام «جبار باغچه‌بان»، کوچه آزیتا (بلوار میرداماد) به نام «رضا سید حسینی»، خیابان آناهیتا (منطقه ۲ / سعادت‌آباد) به نام «مدیا کاشیگر»، خیابان ارمغان غربی (منطقه ۳ / حدفاصل خیابان نلسون ماندلا تا خیابان ولیعصر) به نام «نجف دریابندری»، خیابان ارمغان شرقی (منطقه ۳/ حدفاصل خیابان نلسون ماندلا تا بزرگراه مدرس) به نام «فهمیه راستکار»، کوچه ششم شرقی (منطقه ۲۰) به نام «قاسم اکبری»، خیابان حمید (منطقه یک) به نام «محمد زهرایی»، بلوار بی‌نام (منطقه ۵/ شهرک اکباتان) به نام «مهندس رحمان گلزار» تغییر خواهد کرد. 
شرحی کوتاه درباره برخی از بزرگانی که نام‌شان آذین خیابان‌های پایتخت خواهد شد: 
   سردار شهید رمضانعلی صحرایی؛ یکی از فرماندهان دفاع مقدس و جانباز ۷۰ درصد که ۱۷ آبان ۱۳۹۹‌ براثر شدت جراحات یادگار جنگ، دارفانی را وداع گفت. 
  شهید نصرت‌الله لک؛ رزمنده دفاع مقدس که ۱۲ اسفند ۱۳۶۳، در عملیات بدر / شلمچه، به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای یافت‌آباد به خاک سپرده شد. 
  شهید محمد کریم ساریخانی؛ رزمنده دفاع مقدس که ۲۳ اسفند ۱۳۶۴، در سلیمانیه عراق به شهادت رسید و تا امروز، پیکر مطهرش به وطن بازنگشته است. 
  سردار شهید نادر مهدوی؛ رزمنده دفاع مقدس که ۱۶ مهر ۱۳۶۶ در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس به شهادت رسید. 
  شهید احمد تنگستانی؛ از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل اولین هجوم انگلیس به بوشهر که سال ۱۲۵۴ در نبرد با انگلیسی‌ها و در قلعه ریشهر به شهادت رسید. 
  صمد بهرنگی؛ آموزگار و مترجم و نویسنده ایرانی و مشهور به بنیانگذار ادبیات کودک و نوجوان ایران که شهریور ۱۳۴۷، در ساحل رود ارس درگذشت و در گورستان امامیه به خاک سپرده شد. «ماهی سیاه کوچولو» یکی از آثار جاودانه این نویسنده ایرانی است. 
  مهدی آذریزدی؛ نویسنده ایرانی و مشهور به پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران که تیر ۱۳۸۸ درگذشت و در خرمشاه یزد به خاک سپرده شد. مجموعه چند جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از آثار جاودانه این نویسنده ایرانی است. روز درگذشت این چهره فاخر ادبیات، به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است.
  هوشنگ مرادی کرمانی؛ نویسنده ایرانی با قصه‌ها و روایات متعدد برای کودک و نوجوان که از ماندگارترین‌هایش، مجموعه «قصه‌های مجید» است. برخی آثار این نویسنده ایرانی، دستمایه ساخت فیلم و سریال قرار گرفته است. 
  جبار باغچه‌بان؛ بنیانگذار اولین مدرسه ناشنوایان ایران که آذر ۱۳۴۵ درگذشت. از زیباترین آثار این چهره فاخر ایرانی، کتاب قصه «بابا برفی» است که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید و شورای جهانی کتاب کودک آن را به عنوان بهترین کتاب کودک انتخاب کرد. از مشهورترین ابداعات باغچه‌بان، روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان و الفبای گویاست. 
  نجف دریابندری؛ نویسنده و مترجم ایرانی که اردیبهشت ۱۳۹۹، درگذشت. از معروف‌ترین ترجمه‌های این چهره فاخر ادبیات ایران، ترجمه آثار ارنست همینگوی؛ نویسنده شهیر امریکایی و از جمله، «وداع با اسلحه» و «پیرمرد و دریا» است. 
  رضا سید حسینی؛ نویسنده و مترجم ایران که اردیبهشت ۱۳۸۸ درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. از معروف‌ترین ترجمه‌های این چهره فاخر ادبیات ایران می‌توان به «لایم‌لایت» (اثر چارلی چاپلین) «طاعون» (اثر آلبر کامو) « امید » (اثر آندره مالرو) اشاره کرد. 
  مدیا کاشیگر؛ نویسنده، شاعر و مترجم ایرانی که مرداد ۱۳۹۶ درگذشت و در قطعه نام آوران بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد. این چهره فاخر ادبیات ایران به ترجمه‌های وزین از ولادیمیر مایاکوفسکی، اوژن یونسکو، آلبر کامو، آنتوان دو سنت اگزوپری شهرت دارد. 
  فهمیه راستکار؛ صداپیشه و بازیگر سینما و تئاتر که آذر ۱۳۹۱ درگذشت و در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد. صدای ماندگار این چهره فاخر هنر ایران، در دوبلاژ بسیاری از شاهکارهای تاریخ سینمای ایران و جهان، از جمله «شیر در زمستان»، «برباد رفته»، «بن‌هور»، قیصر و گوزنها جاودانه شد. این هنرمند تئاتر همچنین، بازی‌های درخشانی در نمایشنامه‌های «آنتیگونه»، «خانه برناردا آلبا»، «اورگاست» و «باغ آلبالو» داشت. 
  محمد زهرایی؛ ویراستار و ناشر ایرانی و بنیانگذارو مدیر انتشارات نیل، انتشارات چشم و چراغ و نشر کارنامه که مرداد ۱۳۹۲ درگذشت. این مدیر فرهنگی، ناشر بسیاری از آثار فاخر ادبیات ایران و جهان همچون دن‌کیشوت با ترجمه زنده‌یاد محمد قاضی، آثار نویسندگانی چون 
م.ا. به‌آذین، احمد شاملو بود و در دوران مدیریت نشر کارنامه، اثر فاخر «مستطاب آشپزی» به قلم زنده‌یادان نجف دریابندری و فهیمه راستکار را منتشر کرد. 
  مهندس رحمان گلزار؛ معمار ایرانی و مالک و سرمایه‌گذار شهرک اکباتان؛ بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران و خاورمیانه. 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST