کد مطلب: ۲۵۰۲۴
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰

فرهادی بازهم «قهرمان» شد

آرمان ملی: جشنواره فیلم کن پس از ۱۱ روز سرانجام دیشب شنبه ۲۶ تیر با اهدای نخل طلایی به فیلم «تیتانیوم» ساخته ژولیا دوکورنو به پایان راه رسید. هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن در دوران همه‌گیری و سایه افکندن کرونا بر جهان برگزار شد. دوره پیشین جشنواره به دنبال شیوع گسترده «کووید ۱۹» در جهان، برگزار نشد. امسال اصغر فرهادی از ایران با فیلم «قهرمان» در این جشنواره شرکت کرد و به همراه سارینا فرهادی و امیر جدیدی در جشنواره حضور پیدا کرد. محسن تنابنده و فرشته صدرعرفایی هم در فیلم «قهرمان» بازی کرده‌اند. اصغر فرهادی باز هم از جشنواره فیلم کن دست پر به خانه بر می‌گردد. او این بار جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را با فیلم «قهرمان» به دست آورد. او که پیش از این با «فروشنده» برنده جایزه بهترین فیلمنامه کن شده بود، حالا نگاهش به اسکار و دیگر جوایز بزرگ سینمایی است.  
 هیات داوری کن هفتاد و چهارم 
در هیات داوری هفتاد و چهارمین دوره فیلم کن پنج زن و چهار مرد حضور دارند. میلن فارمر خواننده و ترانه‌سرای فرانسوی، مگی جیلنهال بازیگر سرشناس آمریکایی، ماتی دیاپ فیلمساز فرانسوی سنگالی، جسیکا هاسنر فیلمساز اتریشی و ملانی لوران بازیگر فرانسوی، پنج زن عضو هیات داوری هستند. این پنج زن در کنار کلیبر مندوسا فیلیو کارگردان برزیلی، طاهر رحیم بازیگر فرانسوی الجزایری و سونگ‌ کانگ‌ هو بازیگر اهل کره‌جنوبی هیات داوری را به ریاست اسپایک لی تشکیل می‌دهند. مراسم اهدای جوایز با اهدای جایزه به فیلم‌های کوتاه شروع شد. نخل طلای فیلم کوتاه به فیلم «TIAN XIA WU YA / تمام کلاغ‌های دنیا» ساخته تانگ یی اهدا شد.  
 دوربین طلایی کن  
 دوربین طلایی کن به بهترین فیلم اول اهدا می شود امسال به فیلم «مورینا» ساخته آنتونتا کوشیانوویچ اهدا شد. در این دوره از جشنواره فیلم کن جایزه بخش نوعی نگاه را نیز فیلمی از سینمای روسیه با عنوان «باز کردن مشت‌ها» دریافت کرده بود. در ادامه مراسم نوبت به اهدای جایزه به مارکو بلوکیو فیلمساز نامدار ایتالیایی رسید. او نخل طلایی افتخاری را برای یک عمر دستاورد هنری در سینما دریافت کرد.  
 امیر جدیدی جایزه نگرفت 
 در حالی که پیش‌بینی می شد که امیر جدیدی شانس خوبی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد داشته باشد، این جایزه به کیلب لندری جونز بازیگر «نیترام» اهدا شد. به این ترتیب شهاب حسینی همچنان تن‌ها بازیگر ایرانی برنده جایزه کن باقی ماند. «نیترام» فیلمی از سینمای استرالیا به کارگردانی جاستین کرزل است. هیات داوران تصمیم گرفت که جایزه هیات داوری را به دو فیلم «مموریا» و «زانوی احد» اهدا کند. به این ترتیب امسال این جایزه جشنواره فیلم کن دو برنده دارد. جایزه بهترین بازیگر زن نیز برای بازی در «بدترین فرد در جهان» به کارگردانی یواخیم تریر به رناته رینسوه اهدا شد. «ماشینم را بران» که نزد منتقدان از شانس‌های اصلی دریافت نخل طلای کن بود به جایزه بهترین فیلمنامه بسنده کرد.
فهرست برندگان جوایز جشنواره فیلم کن:  
 نخل طلایی: «تیتانیوم» به کارگردانی ژولیا دوکورنو 
 نخل طلایی فیلم کوتاه: «تمام کلاغ‌های دنیا» ساخته تانگ یی 
 دوربین طلایی: «مورینا» ساخته آنتونتا کوشیانوویچ 
 جایزه بزرگ: اصغر فرهادی برای «قهرمان» و یوهو کوسمانن برای «کوپه شماره شش» 
 بهترین فیلمنامه: «ماشینم را بران» نوشته ریوسوکه هاماگوچی 
 بهترین کارگردان: لئو کاراکس برای «آنت» 
 جایزه هیات داوران: نداف لاپید برای فیلم «زانوی احد» و آپیچاتپونگ ویراستاکول برای فیلم «مموریا» 
 بهترین بازیگر مرد: کیلب لندری جونز برای بازی در «نیترام» 
 بهترین بازیگر زن: رناته رینسوه برای بازی در «بدترین فرد در جهان»

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST