کد مطلب: ۲۵۲۶۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰

رودکی‌وار منتشر شد

ایسنا: مجموعه مقالات «رودکی‌وار؛ مقالاتی در شعر و اندیشه رودکی» زیر نظر محمدجعفر یاحقی منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی،  این مجموعه در راستای برنامه‌های بنیاد رودکی در پاسداشت و ترویج زبان و ادب فارسی و بزرگداشت رودکی، در انتشارات این بنیاد منتشر شده است.

مقالات آورده‌شده در این کتاب به کوشش مرضیه دلیری اصل و زیر نظر دکتر محمدجعفر یاحقی گردآوردی شده است.

یاحقی در پیامی به مناسبت انتشار این کتاب گفت: کتاب «رودکی‌وار» حاوی بیست و چند مقاله است و  نام این کتاب هم از این بیت عنصری  گرفته شده است که می‌گوید: «غزل رودکی‌وار نیکو بود/ غزل‌های من رودکی‌وار نیست». این کتاب حاوی مقالاتی است که برخی از آن‌ها سال‌های پیش  شاید در حدود دو دهه قبل در مجله «پاژ» موسسه خردسرای فردوسی چاپ شده بودند، همچنین مقالات جدیدی به آن اضافه شده است.

او افزود: این کتاب کوششی است مشترک میان مؤسسه خردسرای فردوسی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی ایران که همنام با بنیاد رودکی در تاجیکستان است. اهتمام ما نیز برآن بوده است تا با تکیه بر رودکی، پدر شعر فارسی، روابط خود را با مردم عزیز تاجیکستان حفظ و مستحکم‌تر کنیم. در تاجیکستان مردم بسیار به رودکی احترام می‌گذارند و این دلیل خوبی است برای توسعه روابط با مردم تاجیکستان و مردم ماوراءالنهر.


یاحقی توضیح داد: در این مقالات به جنبه‌های مختلف شعر و زندگی رودکی پرداخته شده و سعی کرده‌ایم تا جنبه‌های ناشناخته‌ای از شعر رودکی را نشان دهیم. اگرچه همان‌طور که می‌دانیم اشعار رودکی اندک است و میزان زیادی از آن از بین رفته است اما همین هزار بیت باقی‌مانده اهمیت او در سیر شعر فارسی و مقام او به عنوان بنیان‌گذار کاخ بلند شعر فارسی را نشان می‌دهد و ما نیز همین را نشانه گرفتیم برای ارتباط با  جهان وسیع زبان فارسی که از فرارودان سرچشمه گرفت و پس از آن در خراسان بزرگ و سایر شهرهای ایران و کشورهای همجوار  ایران گسترده شد و پس از آن به شبه قاره هند رفت. به واقع پرچم زبان فارسی را رودکی نصب کرد و  به همین دلیل است که احترام گذاشتن به رودکی یعنی احترام گذاشتن به شعر و زبان فارسی. 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST