کد مطلب: ۲۵۲۷۴
تاریخ انتشار: شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰

یک تحقیر عمومی برای ایران

فاطمه نظرمحمدی

ایسنا:‌ اکبر اکسیر تیراژ پایین کتاب‌ها را یک تحقیر عمومی برای ایران به‌شمار می‌آورد و با هشدار نسبت به این‌که اگر وضعیت این‌طور ادامه پیدا کند، باید بگوییم اصلا در وزارت ارشاد را تخته کنند، از این‌که هنرمندان تشنه نوازش هستند، می‌گوید.

این شاعر و طنزپرداز در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت فرهنگ و ادبیات و به طور خاص وضعیت نشریات و رسانه‌های فرهنگی و ادبی در دولت دوازدهم اظهار کرد: وضع بسیار خوبی نداشتند؛ به علت گرانی و قحطی کاغذ، کتاب‌هایی که باید در دو سه‌هزار نسخه منتشر می‌شدند، در ۲۰۰، ۳۰۰ نسخه به چاپ رسیدند و این - در سطح ملی - یک فاجعه است، چون تیراژ کتاب‌ها در ایران که مرکز ادبیات و شعر است، این‌قدر پایین است. این یک تحقیر عمومی برای ایران است؛ اگر از ما بپرسند تیراژ فلان کتاب‌تان چقدر است و ما بگوییم ۲۰۰ نسخه!

او در عین حال گفت: برای همین من امیدوارم که دولت بعد از این توجه خاصی به کاغذ، کتاب و نشریات داشته باشد.

اکسیر با بیان این‌که ما از نشریات بسیار پررونقی برخوردار بودیم، افزود: ویترین ما در حال حاضر به دو سه مجله که در زمینه شعر و ادبیات منتشر می‌شوند، بسنده می‌کند که آن هم با هزار مصیبت است چون اکثرا شخصی هستند و با بودجه شخصی اداره می‌شوند، این خیلی وحشتناک است و با هزار ترفند و آگهی می‌توانند حتی به پولی که صرف کرده‌اند برسند. برای همین اگر من برگردم و به چهار سال گذشته نگاه کنم، با این‌که شاعران، نویسندگان، اهل قلم و روزنامه‌نگاران ادبی و هنری ما شبانه‌روز کار کردند اما چون تیراژها بسیار پایین بود، نشریات به دست اکثریت مردم نرسیده است. و اگر وضعیت این‌طور ادامه پیدا کند، باید بگوییم اصلا در وزارت ارشاد را تخته کنند چون ادبیات و روزنامه‌نگاری از بین خواهد رفت.

این شاعر سپس با بیان این‌که دولت جدید با وزیر جدید فرهنگ باید به داد ادبیات، روزنامه‌ها و هنرمندان برسد، بیان کرد: اما به جای این‌که خبرهای خوبی پخش شود، خبرهایی بسیار ناامیدکننده پخش می‌شود. اما من امیدوارم که این‌ها بگویند کاغذ در اسرع وقت - حتی با سرعتی بیشتر از سرعت ورود واکسن‌های خارجی - به دست ناشران و روزنامه‌ها خواهد رسید. و روزنامه‌نگاران شبانه‌روز زحمت‌شان را بکشند، و به شاعران و نویسندگان گفته شود که امیدوار باشید، کتاب‌تان در تیراژهای بالا پخش خواهد شد. و از این باب، وقتی تیراژ بالا برود، قیمت هم کاهش پیدا می‌کند و همه این‌ها خبرهای نویدبخشی است که وزارت ارشاد می‌تواند در آستانه شروع کار دولت جدید داشته باشد.

سراینده مجموعه‌های «مارمولک‌های هاچ‌بک» و «رادیاتور» در ادامه خطاب به وزارت فرهنگ گفت: تو را به خدا با ویترین کاری نکنید که چه غریبه و چه آشنا همه دلخور بشوند. ما اهل قلم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم که گذشته را چراغ راه خود قرار دهند و از تمامی اهل قلم به صورت عام دعوت کنند والا اگر این‌طور بگذرد، همه دل‌شکسته و غمگین می‌شوند و آن‌چه ضرر می‌بیند، هنر، شعر، ادبیات و فرهنگ است که از بین خواهد رفت و گروه کثیری از نویسندگان و هنرمندان ما به گوشه انزوا خواهند رفت. برای همین، خواهش می‌کنم در مصاحبه‌های خود کاری کنند تا همه به چاپ کتاب‌ها، ارزانی کاغذ، و رشد و شکوفایی روزنامه‌نگاری و مجلات و نشریات ادبی که مهم‌ترین ویترین ادبی هر کشوری است، امیدوار شوند.

اکبر اکسیر همچنین با اشاره به رونق نشریات ادبی در دهه‌های گذشته اظهار کرد: دهه ۷۰ و ۸۰، دهه فوران مجلات ادبی بود، اما الحمدللّه حالا فقط دوسه تا از این مجلات می‌بینیم که با چه خون دلی چاپ و منتشر می‌شوند. حمایت مهمی که وزارت ارشاد می‌تواند از مطبوعات انجام دهد، این است که مجلات ادبی را خریداری کند. قبلا این رسم بود که از هر شماره هزار تا می‌خرید و بالاخره هزینه این مجلات درمی‌آمد و آن‌ها با امید به آینده به کارشان ادامه می‌دادند اما این خرید مجلات قطع شد. و دانش‌آموزان، شاعران و نویسندگان جوانی که در اقصی نقاط کشورمان در یک کتابخانه کوچک به این مجلات دسترسی پیدا می‌کردند، از نعمت این مجلات محروم شدند و ۸۰ درصد این مجلات به دلیل کمبود بودجه در زمانی که خرید مجلات به طور کلی راکد شد، دیگر خودشان محترمانه مجلات‌شان را تعطیل کردند. اما اگر باز هم واحد مطبوعات وزارت ارشاد به طور عام از این‌ها دعوت کند که هر کس در دهه ۷۰ و ۸۰ مجله ادبی داشته، برای سهمیه کاغذ بیاید یا ما حمایت‌های جانبی می‌کنیم، باز همه در یک اقدام عمومی لبیک خواهند گفت و به فعالیت ادبی‌شان ادامه خواهند داد.

این طنزپرداز در ادامه با نگاهی کلی‌تر به وضعیت فرهنگ در دولت دوازدهم گفت: من از شهرستان خودم مثال می‌زنم، ما قبلا در آستارا در هر مناسبت یک شب شعر داشتیم، در هر مناسبت یک رونمایی کتاب داشتیم اما با آمدن کرونا که این برنامه‌ها به کل قطع شد، قبل از آن هم که اصلا بودجه‌ای در کار نبود. ولی اهل قلم با سرمایه خودشان هم راضی هستند که شب شعر برگزار کنند و کتاب چاپ و از آن رونمایی کنند یا اهالی تئاتر به کارشان مشغول باشند. فقط به یک مشوق نیاز است تا دوباره مراکز هنری را احیا کنند و به این‌ها روح تازه‌ای دهند. همه چیز بر سر پول و مادیات نیست، اگر به این بچه‌ها میدان بدهند، حتی با هزینه خودشان می‌توانند هنر را رونق بخشند و شکوفا کنند.

او هنرمندان را تشنه نوازش و احترام دانست و بیان کرد: وقتی عزت هنرمندان حفظ شود و آن‌ها در جامعه سربلند باشند، می‌توانند منشاء هنرهای بسیار تاثیرگذاری باشند و این نسلی که در راه است، از مزایای آن برخوردار خواهد شد. من خواهش می‌کنم، تمامی عزیزانی که مسئولیتی در وزارت ارشاد و در هر نهاد فرهنگی بر عهده می‌گیرند بدانند که این‌ها با ابزار سروکار ندارند و با یک گروه روح حساس سروکار دارند که به نوازش، احترام و شخصیت‌بخشی نیاز دارند؛ با این‌ها طور دیگری رفتار نکنند و با دید محبت و با جاذبه خاص رفتار کنند تا بتوانند به رمان، شعر، تئاتر و سینما بپردازند. اما الان هنوز وزیر ارشاد نیامده، بچه‌های سینما پریشان‌اند که چه خواهد شد. آقای وزیر خودش جوان است و حتما از هنر و فرهنگ اطلاع کافی دارد، این‌ها به شبکه‌های خارجی این فرصت را ندهند که کلمات را واژگون کنند و هنوز وزیر جدید نیامده، با یک تیتر انحرافی ذهن‌ها را خراب کنند.

اکسیر در پایان نیز گفت: ما امیدواریم دولت جدید کمبودهایی را که در دولت گذشته به‌خاطر تحریم‌ها،  نبود بودجه و ... بوده جبران کند و بودجه فرهنگی مملکت را زیاد کنند و در میان هنرمندان باشند و دردشان را احساس کنند. انصاف نیست این‌ قشر را در حال بیماری و نداری تنها بگذاریم.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST