کد مطلب: ۲۵۲۹۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰

تعامل بین ادیان یک ضرورت برای روسیه کنونی است

رایزنی فرهنگی روسیه: روز دوم آگوست سال جاری، هیات اداره دینی مسلمانان روسیه با بخش ارتباطات خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه دیدار و گفتگو کردند.

متروپولیت ایلاریون والاکالامسکی و دمیر محی‌الدینوف معاون اول رئیس شورای دینی مسلمانان روسیه، رئیس انتیستیوی اسلامی مسکو و رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ در رأس دو هیأت حضور داشتند. 

راویل سیف‌الدینوف معاون رئیس شورای دینی مسلمانان روسیه و دبیر اجرایی شورای بین ادیان روسیه از دمیتری سافونوف مسئول بخش ارتباطات خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه نیز در این دیدار حضور داشتند.

دمیتری سافونوف عنوان کرد که بخش ارتباطات خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد. از جمله وظایف آن ایجاد ارتباط با محافل مذهبی در جهان اسلام است. رئیس این دپارتمان نمایندگی کلیسای ارتدکس روسیه در شورای مذاهب روسیه و ریاست موسسه تحصیلات تکمیلی کریل و مفودی و شورای پایان نامه‌ها را نیز برعهده دارد.

حوزه‌های فعالیت مرکز ارتباطات خارجی کلیسا و این مرکز آموزشی از یک طرف و بخش‌های زیرمجموعه شورای امور دینی فدراسیون روسیه از طرف دیگر، مسئول تعمیق و تحکیم گفتگوها و گسترش و تقویت علوم دینی و الهیات به عنوان یک شاخه علمی هستند.  را برعهده دارند.

از جمله موضوعاتی که طرفین این دیدار به آن توجه کردند احترام به ارزش‌های سنتی از جمله نهاد خانواده و ازدواج است که می‌تواند به عنوان مبنایی برای درک متقابل و اقدامات مشترک نهادهای مذهبی اسلام و ارتدوکس  به شمار رود.

دمیر محی‌الدینوف افزود تأکید کرد که شورای بین ادیان روسیه در طول بیست سال فعالیت خود نقش مهمی در زمینه تعامل و همکاری آداب و سنن مذهبی و اقدامات مشترک آنها ایفا کرده است.

با در نظر گرفتن واقعیت‌های امروز جامعه، گفتگوی بین ادیان با محتوای فکری امروز، بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند. همچنین با توجه به این که در دهه‌های اخیر نسل جدیدی از روحانیون تربیت شده‌اند، چالش‌ها و الزامات جدیدی پدید آمده‌اند که باید به آن توجه شود.

متروپولیت در پاسخ به اظهارات دمیر محی‌الدینوف افزود: همکاری‌ها بین ادیان ما در کشور روسیه و بین بخش‌های زیر مجموعه ما باید تنگاتنگ باشند. ما تاریخ مشترک داریم، یک ملت هستیم و این تاریخ میراثی از قرن‌ها پیش برای ما به جا گذاشته است، از این جهت ما در شرایط منحصر به فردی قرار داریم.

اسقف اعظم کلیسای ارتدکس روسیه همچنین به همکاری‌های شورای تخصصی کلیسای مسکو و سراسر روسیه با جهان اسلام اشاره کرد و خاطر نشان ساخت که حفظ و تعمیق این گفتگوها موجب خواهند شد تا اتحاد ملی و هماهنگی بین ملت روس بیشتر شود.

او به موضوع توسعه الهیات به عنوان یکی از شاخه‌های علوم اشاره کرد و نقش مسلمانان روسیه در توسعه این بخش در دوران معاصر را مهم برشمرد.

برگزاری کنفرانس جهانی گفتگوی بین فرهنگی و بین ادیان که در ماه می ۲۰۲۲ میلادی در شهر سنت پترزبورگ به صورت مشترک با سازمان ملل متحد و شورای بین پارلمانی برگزار می‌شود، به عنوان یک بستر منحصر به فرد و تأثیرگذار برای تعمیق همکاری‌ها در این بخش به شمار می‌رود. به عقیده دمیر محی‌الدینوف تجربه روس‌ها در همزیستی بین ادیان مورد توجه جوامع اروپایی واقع شده است. او این مسأله را به روشنی در سفر اخیر خود به منطقه بالکان و شرق اروپا از نزدیک لمس کرده است.

همچنین شیخ راویل عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه قصد دارد هزارو یکصدمین سالگرد پذیرش اسلام توسط مردمان منطقه ولژسکی (بلغارها) را در سال ۲۰۲۲ در سطح ملی جشن بگیرد که این مسأله خود نشان از تعمیق و پیوند آداب و رسوم  تعامل ها بین ادیان روسیه و حس برادری در این کشور دارد.

دمیر محی‌الدینوف با توجه به اهمیت ویژه به چاپ سلسله کتاب‌های گفتگوی بین ادیان از برخی طرح‌ها و بسترهای همکاری که توسط شورای امور دینی مسلمانان روسیه اجرا شده است سخن گفت. شرکت در نشست بین‌المللی مسلمانان، چاپ مجله‌های مناره اسلام و اسلام در جهان معاصر بخشی از این فعالیت ها به شمار می‌روند.

ترجمه دائره‌المعارف پاپ فرانسیس به نام «همه برادران» به زبان روسی اولین کتابی از این سلسله کتاب‌های به چاپ رسیده است. وی همچنین در ادامه پیشنهاد داد تا به طور مشترک بر روی چاپ کتابی با موضوع «گفتگوی ادیان از منظر دین مسیحیت» کار کنند. این موضوع آگاهی اجتماعی را افزایش خواهد داد.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST