کد مطلب: ۲۵۳۷۰
تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰

ترجمه مقاله‌هایی با موضوع درام‌نویسی در هالیوود

 هنرآنلاین: پوپک رحیمی نویسنده و مترجم، با این توضیح که کتاب «فیلمنامه‌نویسی به سبک هالیوود» را در انتشارات افراز در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر شامل مجموعه‌ مقالاتی از کمپانی industrial scripts است و در زمینه فیلمنامه‌نویسی تدوین شده است. برای فصل اول کتاب، مقدمه‌ای خلاصه و درعین‌حال جامع از مبانی ادبیات دراماتیک و تمام آنچه علاقه‌مندان به درام‌نویسی قطعا به آن احتیاج پیدا می‌کنند، فراهم شده است. در فصل آخر نیز مجموعه‌ای از نکات کاربردی درام‌نویسی از آموزه‌های بزرگان ادبیات نمایشی مدرن را ترجمه و گردآوری کرده‌ام. فصول میانی کتاب هم، شامل مقالاتی از تیم محققان و نویسندگان کمپانی industrial script است که از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تخصصی فیلمنامه در امریکا به شمار می‌آید. این مقالات از مهم‌ترین رفرنس‌های درام‌نویسی در هالیوود هستند.  

او مهم‌ترین برتری این کتاب را نسبت به متون موجود، کاربردی بودن و تمرکز آن بر سینمای هالیوود دانست و افزود: به این معنی که نویسنده بعد از خواندن این کتاب، مجهز به سلاحی می‌شود که او را در نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق هالیوود کمک می‌کند. تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی هالیوودی که در این کتاب، مورد بحث قرار می‌گیرند، از برترین و در عین حال جذاب‌ترین تکنیک‌های درام‌نویسی امروز محسوب می‌شوند که برای اولین بار است به فارسی برگردانده شدند.

رحیمی که کتاب «کتاب بزرگ ایده» نوشته اریک بورک را ترجمه کرده و برای چاپ به نشر قطره سپرده، ادامه داد: این اثر در زمینه ادبیات دراماتیک است و از مهم‌ترین مراجع درام‌نویسی در جهان به‌شمار می‌آید. تمرکز اصلی آن بر نحوه پرورش ایده دراماتیک و نوشتن لاگ لاین است.

او با بیان این که کتاب «سرقت آتش از خدایان» را در زمینه داستان‌نویسی ترجمه کرده، اظهارداشت: این اثر که از سوی نشر نیماژ به چاپ می‌رسد نوشته جیمز بونت است. تنها رفرنسی محسوب می‌شود که (پارادایم طلایی) در آن توضیح داده شده. کتاب با تمرکز بر روان‌شناسی، اسطوره‌شناسی، ادبیات کلاسیک جهان و تکنیک‌های ادبی مثل استعاره‌ها، نحوه صحیح نوشتن داستان‌های «نامیرا» را توضیح می‌دهد که به‌نظرم، درخشان‌ترین کتابی است که در زمینه داستان‌نویسی معاصر با تمرکز بر جنبه‌های دراماتیک ادبیات مکتوب شده است.

کتاب‌های «به بازیگری احترام بگذارید» و «چالش بازیگر» از اوتا هاگن، «راهنمای تکنیک چخوف» نوشته لنارد پتیت، «راهنمای تمرینات متد اکتینگ» نوشته لولا کوهن، «قدرت بازیگر» نوشته ایوانا چوبوک، مجموعه نمایشنامه‌های «این پایان دنیاست ...» از الکس براون و «مرگ من» نوشته کریستین فاستر با ترجمه رحیمی و کتاب «آیرونی و نقش آن در شکل‌گیری ادبیات نمایشی ایران» به‌قلم او منتشر شدند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST