کد مطلب: ۲۵۴۴۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

برنامه‌ی یک هفته با داستایفسکی برگزار می‌شود

مرکز فرهنگی شهر کتاب به مناسبت دویستمین سال تولد داستایفسکی برنامه‌ی یک هفته با داستایفسکی را از روزشنبه ۱۵ آبان تا جمعه ۲۱ آبان با همکاری بنیاد روسکی‌میر روسیه برگزار می‌کند.

علی‌اصغر محمدخانی ـ معاون فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب ـ‌ با اعلام این خبر گفت: داستایفسکی در ۱۱ نوامبر ۱۸۲۱ متولد شد و ۲۰ آبان ماه سال جاری دویستمین سال تولد اوست. بی‌شک داستایفسکی در کنار پوشکین، چخوف و تالستوی از برجسته‌ترین و مشهورترین نویسندگان جهان هستند و در ایران نیز آثار داستایفسکی در صدسال گذشته به‌طور پیوسته با قلم مترجمان مختلف ترجمه و خوانندگان فراوانی داشته است و در جهان نیز فیلم‌های مختلفی بر اساس آثار او ساخته شده است.

وی گفت: آثار داستایفسکی در ردیف شاهکارهای ادبیات جهان قرار دارد که با قدرتی عظیم بر روح خواننده چیره می‌شود. داستایفسکی نه تنها از مردم روسیه و وضع زندگی آنان پرده‌ی نقاشی کاملی پیش چشم می‌گذارد، بلکه چهره یکایک انسان‌ها را ترسیم می‌کند و از آنان تحلیل روحی دقیقی به‌عمل می‌آورد و با همه‌ی رنج‌های روحی و جسمی، تنها تسکین خاطر را در نفوذ به عمق روح و خصوصیت‌های اخلاقی مردمی می‌داند که به نحوی از جامعه طرد شده بودند.

محمدخانی افزود: داستایفسکی را نمی‌توان تنها یک داستان نویس به‌شمار آورد، او اولین کسی است که روانشناسی جدید را در داستان وارد و دو جنبه‌ای از وجود بشری را که وجدان آگاه و ناخودآگاه است ترسیم کرده است و با چنان قدرتی روح و اندیشه بشر را در قالب داستان پیش چشم گذارده که همه اشخاص داستان به طور شگفت انگیزی در نظر آشنا و مانوس می آیند. حوادث داستان‌های داستایفسکی همه در شهرها و خانه‌های محقر و در اتاق‌های کثیف می‌گذرد، جائی که به زندگی توده مردم دردمند وستمدیده اختصاص دارد، بنابراین عجیب نیست که همه مردم او را حامی خود بدانند و به آثارش چنین دل ببندند. داستایفسکی معرفت مارا از عالم انسانی وسعت بخشیده است و برجسته‌ترین داستان نویس قرن نوزدهم است و نفوذش در عالم ادبیات نه تنها در کشور روسیه بلکه در سراسر جهان گسترش یافته و بر آثار نویسندگان بزرگ تاثیر فراوان بر جای گذارده است.
محمدخانی افزود: مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب در ۱۰ سال گذشته با تشکیل پل ادبی ایران و روسیه، برنامه‌های مختلف فرهنگی و ادبی در دو کشور برگزار کرده و با بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز ادبی و اتحادیه‌ نویسندگان مسکو و سن‌پترزپورگ همکاری مستمر داشته است. از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در ۱۰ سال گذشته برگزار شده است می‌توان به همایش سعدی و پوشکین، همایش ایوان بونین، برنامه‌ یک هفته با تولستوی با حضور نوه تولستوی، بزرگداشت سولژنیتسین و در سال گذشته برنامه یک هفته با چخوف ... اشاره کرد. همچنین شهر کتاب چندین برنامه‌ ادبی در دانشگاه مسکو، اتحادیه‌ نویسندگان روسیه، انستیتو سولژنیتسین، بنیاد ماکسیم گورکی، مرکز چخوف، مرکز پوشکین و نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با حضور محققان و نویسندگان ایران و روسیه داشته است.

وی در ادامه گفت: در آبان ماه سال جاری با همکاری بنیاد روسکی‌میر و به مناسبت دویستمین سال تولد داستایفسکی برنامه " یک هفته با داستایفسکی" را از روز شنبه پانزدهم آبان به مدت یک هفته با حضور نویسندگان، داستایفسکی‌پژوهان ایران و روسیه، استادان و دانشجویان زبان و ادبیات روسی و هنرمندان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف برگزار می‌کند و در طول این هفته با انتشار یادداشت، مقاله، فایل صوتی، فایل تصویری، نمایش فیلم و برگزاری نشست‌ها و میزگردها ، تلاشی در معرفی و تحلیل بیشتر زندگی و آثار داستایفسکی دارد.

محمدخانی در پایان گفت که برگزاری برنامه‌ یک هفته با داستایفسکی فرصت تازه‌ای را فراهم می‌کند تا در طول این یک هفته، با بازخوانی و بازنگری و تحلیل و تبیین آثار داستایفسکی، راز ماندگاری آثار این نویسنده‌ توانا تشریح شود و اهل قلم و فرهنگ ایران و روسیه بگویند که چه مقدار داستایفسکی را خوانده‌اند و از این نویسنده در عرصه‌های مختلف چه آموخته‌اند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST