کد مطلب: ۲۵۴۷۰
تاریخ انتشار: سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰

با شمس و مولانا

ایسنا:  علی‌اصغر محمدخانی به مرور کارنامه مولوی‌پژوهی و شمس‌پژوهی در سال گذشته پرداخت.

روز هفتم و هشتم مهرماه روز بزرگداشت شمس و مولاناست و فرصت خوبی برای ارزیابی کارنامه مولوی‌پژوهی و شمس پژوهی است. علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب با اشاره به کارنامه مولوی‌پژوهی در سال گذشته و به مناسبت ۷ و ۸ مهرماه روز بزرگداشت شمس و مولانا گفت: در سال گذشته کارنامه مولوی‌پژوهی نسبت به سال‌های قبل کم‌برگ‌تر است ولی مثل گذشته از شاعران پرمخاطب باقی مانده و کتاب‌های جدیدی درباره زندگی و اندیشه‌های او منتشر می‌شود.

او افزود: میان آثار مولانا، کتاب گران‌سنگ مثنوی از دیرباز در بسیاری از کشورها به‌ویژه در ایران، ترکیه و شبه قاره هند، مورد توجه گروه‌های مختلف قرار گرفته و آثاری فراوان در پیوند با آن به‌وجود آمده است؛ اما درباره این آثار به‌وجودآمده، تاکنون گزارشی مدون و بایسته ارائه نشده است. به‌دست دادن گزارش‌هایی علمی و آماری از چگونگی سیر مثنوی‌پژوهی در کشورهای مختلف، از یک‌سو پایگاه مولانا و مثنوی را در آن دیار روشن‌تر می‌کند و از سویی اهمیت فرهنگ و زبان فارسی را بیش از پیش نشان می‌دهد و از سویی نیز راه دیگر پژوهشگران حوزه مولاناپژوهی را هموارتر می‌کند. اهمیت و اعتباری را که مولانا نزد طیف بسیار وسیع مخاطبان خود، در سراسر عالم و اعصار داشته است و افزون‌تر می‌شود باید بیشتر کاویده شود و آثار منتشرشده به تحقیقات و مطالعات آینده و برخورداری از اندیشه‌ها و آثار مردی شگرف و شاعری شگفت، که نزدیک به ۸۰۰ سال پیش پابه دنیا نهاد، کمک می‌کند و بر دامنه آن می‌افزاید.

محمدخانی گفت: از مهرماه سال گذشته تاکنون و از میان ۱۸۶ اثری که از مولوی و درباره‌ او با شمارگان ۱۸۹۱۰۰ نسخه منتشر شده است، ۲۶ اثر با شمارگان ۳۹۲۵۰ نسخه به بازنویسی داستان‌های مثنوی به نثر و برای گروه‌های مختلف سنی اختصاص داشته است. «مثنوی معنوی» ۹ بار با شمارگان ۷۹۰۰ نسخه چاپ شده است. ۲۶ اثر به شرح مثنوی با شمارگان ۳۰۱۳۰ نسخه اختصاص داشته‌اند و «فیه ما فیه» نیز ۶ بار با ۴۱۵۰ نسخه منتشر شده است. هفت فرهنگ موضوعی درباره آثار مولانا با تیراژ ۱۵۴۰۰ نسخه در این سال راهی بازار شده است و «غزلیات شمس تبریزی» سه بار با شمارگان ۲۸۰۰ نسخه منتشر شده است.

او در ادامه بیان کرد: آثاری که به صورت کتاب، مقاله و پایان‌نامه درباره مولوی نوشته و منتشر می‌شود از دیگر شاعران فارسی بیشتر است و به عنوان نمونه در سال گذشته ۹۵ اثر به نقد و بررسی آرای مولانا و آثارش اختصاص داشته است که با تیراژ ۷۹۰۸۰ نسخه چاپ شده‌اند و ۱۴ کتاب به زندگی مولانا و خانواده‌ او خصوصا سرگذشت کیمیا اختصاص داشته که تیراژ این آثار ۱۰۳۹۰ نسخه است.

معاون فرهنگی شهر کتاب به شمس‌پژوهی نیز اشاره کرد و گفت: مولانا و شمس از یکدیگر جدانشدنی هستند ولی زندگی شمس در بیشتر منابع با آن‌که حکایات و نکته‌هایی را به صورت سرگذشت‌نامه درباره خصلت‌های فردی شمس نقل می‌کنند تصویری افسانه‌سان از او ارائه می‌دهند که مولفان بعد از آنان این تصویر را به نسبت‌هایی بسیار بزرگ‌تر از واقعیت زندگی او جلوه داده‌اند. اما بعد از تصحیح مقالات شمس و در سه دهه گذشته با انتشارتحقیقات جدید درباره شمس و ارتباط او با زندگی مولانا تاحدودی تصویر واقعی‌تری از شمس به دست آمده است که هم در قالب پژوهش‌های علمی عرضه می‌شود و هم به شکل رمان و داستان.


محمدخانی افزود: در یک سال گذشته هفت کتاب درباره شمس تبریزی به صورت چاپ اول و تجدید چاپ در شمارگان ۱۸۳۰۰ نسخه منتشر شده است که کتاب «ملک گرسنه» نوشته نهال تجدد با ۱۲ چاپ با بیشترین استقبال روبه‌رو بوده است و کتاب‌هایی مانند «آکادمی عشق» نوشته شهاب‌الدین عباسی هم با چهار چاپ از کارهای ارزشمند سال گذشته است. چاپ ۲۶ در این سال نشان می‌دهد که کتاب «خط سوم» دکتر ناصرالدین صاحب‌الزمانی کماکان از منابع شناخت شمس برای مخاطبان به شمار می‌رود.


او در پایان گفت: مرکز فرهنگی شهرکتاب در روزهای بزرگداشت شمس و مولانا با معرفی کتاب‌های ارزشمندی که در سال گذشته درباره این دو شخصیت برجسته ادبیات فارسی و عرفان اسلامی منتشر شده است و انتشار سخنان مولفان این آثار و دیگر مولوی‌پژوهان برجسته تلاش می‌کند تا کتاب‌های مفید در اختیار مولوی‌دوستان و علاقه‌مندان به شمس تبریزی قرار گیرد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST