کد مطلب: ۲۵۸۷
تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱

رونمایی از روایت‌شناسی داستان‌های مثنوی

در دومین جایزه‌ی دکتر فتح‌الله مجتبایی کتاب برنده‌ی نخستین دوره‌ی این جایزه رونمایی شد. این کتاب که به همت انتشارات هرمس درآمده است. پایان‌نامه‌ی دکتری سمیرا بامشکی است. مهدی فیروزان ـ مدیر عامل شهر کتاب ـ یادداشتی در ابتدای آن نوشته است که آن را می‌خوانیم:

 

ما کم و بیش از نگرانی‌هاى دکتر فتح‏‌الله مجتبایى درباره‌ی نزول کیفیت علمى پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلى خبر داشتیم و می‌‏دانستیم که ایشان همواره به استادان و مسئولان دانشگاه‌ها و تصمیم‏سازان نظام آموزش عالى و حتى هر کسى که مستقیم و غیرمستقیم در نظام آموزش عالى نقشى دارد توصیه می‌کند که به قدر وسع خود براى ارتقاى کیفیت و بار علمى پژوهش‌هاى دانشگاهى تلاش کنند. حتى جسته و گریخته شنیده بودیم که دکتر مجتبایى به دانشجویان مستعد و کوشا براى نگارش پایان‏نامه‏‌هایشان کمک مالى هم مى‏کند، با این امید که از دغدغه‏‌هاى معیشتى آن‌ها کاسته شود و بتوانند دقت و حوصله بیشترى براى تحقیق و نهایتا جامعیت و کیفیت پژوهش‌هاى خود صرف کنند.
پنجم دی ماه ۱۳۸۹ بود که به ابتکار و همت آقاى علی‌‏اصغر محمدخانى، معاون فرهنگى و امور بین‏‌الملل شهر کتاب، هشتاد و سومین سالروز تولد استاد فتح‏‌الله مجتبایى را جشن گرفتیم ــ جشنى باشکوه و بی‌‏پیرایه، تأثیرگذار و فراموش‏‌نشدنى، با حضور دوستان و همکاران و شاگردان قدیم و جدید استاد، و هر کس به زبانى از اوصاف علمى و فضایل اخلاقى و اصالت خدمات و آثار ایشان سخن گفت.
هدف شهر کتاب هم از برپایى این‏گونه مجالس فراهم ساختن چنین فضایى صمیمانه است تا نسل جوانِ پرسشگر امروز بتواند از طریق دیدار و گفتگوى مستقیم با شخصیت‌هاى موفق و شنیدن دیدگاه‌ها و خاطرات همنشینان و همکاران متأخر و متقدم ایشان رمز و راز موفقیت اندیشمندان معاصر را کشف کند، شخصیتهاى اثرگذارى که متعلق به همین آب و خاک‏اند. در آن جلسه هم، از نوع سئوالات جوان‌تر‌ها و رقابت آن‌ها در پرسیدن سئوال و نیز اشتیاقشان به صید تجربیات و دانسته‌‏هاى دکتر مجتبایى به‌راحتى ضرورت تام و تمام برگزارى این‌گونه مجالس درک می‌شد.
حسن ‏ختام مجلس روحانى ما سخنان استاد مجتبایى بود که در عین کوتاهى تاریخى شد. استاد در قالب کلمات و تعابیر جاندار و مؤثر چندین موضوع مهم را با حاضران در میان گذاشت، از نگرانی‌ها و امید‌ها و آرزوهاى خود گفت، و در آخر پیشنهاد بدیعى ارائه فرمود که به سبب قابلیت اجرا، وسعت دامنه شمول و نتایج علمى متعدد و متنوع مورد استقبال حاضران قرار گرفت و به نام استاد ثبت و ماندگار شد. دکتر مجتبایى پیشنهاد داد که هر سال پایان‏نامه‏‌هاى دکترىِ دانشگاه‌هاى ایران که در رشته‌‏هاى «زبان و ادبیات فارسى» و «ادیان و عرفان» از آن‌ها دفاع شده است بررسى و ارزیابى و به مؤلف بهترین پایان‏‌نامه جایزه‌ای اعطا شود.  عزم ایشان جزم می‌نمود، زیرا تقریبا به همه جنبه‏‌هاى اجرایى و نیازهاى معنوى و مادى طرح از جمله مجرى وفادار و نیز مانع اصلى اجرا و استمرار آن یعنى
منبع مالى پایدار اندیشیده بودند. شاهد مثال آنکه کلیه کارهاى اجرایى از قبیل تشکیل دبیرخانه و هیئت داوران ذى‏صلاح و دعوت از دانشجویان و سایر مسئولیت‌های برگزارى سالانه جایزه بهترین پایان‏‌نامه را به شهر کتاب سپردند و بودجه‏‌اى را که مرحوم مادرشان براى کمک به تحقیقات علمى دانشجویان تأمین و درباره آن وصیت کرده بودند به این‌ جایزه اختصاص دادند.
لطف و حسن‏ ظن و اعتماد استاد مجتبایى به شهر کتاب و سپردن مدیریت طرح‌شان به مؤسسه، جامه‌‌ای از افتخار و مباهات و شادمانى بر قامت تک تک کارکنان خانواده بزرگ شهر کتاب پوشاند و شور و نشاط و انگیزه تازه‏‌اى به همه بخشید.
مدیرعامل شهر کتاب با اصرار بسیار و اخذ اجازه از استاد جایزه را «جایزه استاد فتح‏‌‌الله مجتبایى به بهترین پایان‏‌نامه دکترى در رشته‏‌هاى زبان و ادبیات فارسى و ادیان و عرفان» نامید و ثبت کرد. معاونت فرهنگى و بین‏‌الملل دبیرخانه جایزه را تشکیل داد و با اطلاع‏‌رسانى به دانشگاه‌هاى سراسر ایران پایان‏نامه‌‏هاى واجد شرایط را جمع‏‌آورى کرد و با تشکیل هیئت داوران مرکب از آقایان فتح‌الله‏ مجتبایى، ضیاء موحد، حسین معصومى همدانى، غلامرضا خاکى و علی ااصغر محمدخانى پایان‏‌نامه‏‌هاى رسیده را بررسى نمود و در ‌‌‌نهایت پایان‏‌نامه خانم دکتر سمیرا بامشکى را با عنوان «روایت‏‌شناسى داستان‌هاى مثنوى» ــ همین کتابى که اینک پیش ِ روى شماست ــ بهترین پایان‏‌نامه سال ۱۳۸۹ اعلام کرد. نشر هرمس، بنگاه انتشاراتى شهر کتاب، نیز آن را به زیور طبع آراست.
شهر کتاب به این نتیجه رسیده است که هر روزه ظرفیت‌هاى کوچک و بزرگى در همه قلمروهاى علمى، اقتصادى و فرهنگى در سرزمین پهناور ایران به وجود می‌آیند که متأسفانه در بی‌خبری سازمان‌هاى نیازمند و حامى جان می‌‏بازند، ظرفیت‌هایى که یا خود بالاصاله کامل و مفید هستند یا می‌توانند در تکمیل طرح‌هایى براى بهبود ظرفیت‌هاى فعال امروز به کار روند. این ظرفیت‌ها، هر گونه که باشند، قطعا نیاز مراکز تولیدى و اقتصادى و حتى علمى و پژوهشى را مرتفع می‌سازند. اما دریغ که بنگاه‌هاى اقتصادى و علمى فعال در شهرهاى بزرگ از تولد این سرمایه‏‌هاى بالقوه مطلع نمی‌‏شوند ــ هم آن سرمایه‏‌هاى بی‌نام و نشان به هدر می‌روند و هم محرومیت و بی‌خبرى تولیدکنندگان علم و فناورى از همه‌ی ظرفیت‌های امروز ایران بزرگ ادامه می‌یابد.
پایان‌نامه‌های دانشجویان دوره‌‏هاى تحصیلات تکمیلى دانشگاههاى ایران از ظرفیت‌هاى ارزشمند و در عین حال سهل‏‌الوصول ملى هستند که نباید قربانى پیشداورى و حبّ و بغض بنگاه‌هاى تولیدى و علمىِ خصوصى یا دولتى شوند ــ مآلاً دود این‌‏گونه غفلت‌ها به چشم صاحبان این بنگاه‌ها می‌‏رود.
 شهر کتاب پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌هاى علمى دانشجویان را سرمایه ملى و ظرفیت اقتصادى می‌شناسد و این کشف و شناخت خود را درباره ظرفیت پایان‏‌ناپذیر پایان‏‌نامه‏‌هاى پژوهشى مرهون تذکر و پیشنهاد نوآورانه استاد فتح‏‌الله مجتبایى می‌داند  و از این بابت هم سپاسگزار ایشان است.
فرصت را مغتنم می‌‏شمارم و از همه دانشگاه‌ها دعوت می‌‏کنم تا تأسیس و تولد «جایزه‌ی استاد فتح‏‌الله مجتبایى» را به اطلاع دانشجویان دکترى در رشته‏‌هاى «زبان و ادبیات فارسى» و «ادیان و عرفان» برسانند و دبیرخانه جایزه را براى خدمتگزارى علمى هرچه بیشتر و تأثیر افزون‌تر یارى دهند.
در خاتمه، آمادگى شهر کتاب را براى تأسیس جوایز مشابه در دیگر رشته‏‌هاى علوم انسانى و به نام استادان و دانشمندان تراز اول کشور اعلام می‌‏دارم. از خداوند سلامت و موفقیت استاد مجتبایى و همه اساتید دانشگاه‌ها و نیز سرکار خانم بامشکى و دیگر دانشجویان گرانمایه را همواره مسئلت دارم.



مهدى فیروزان
مدیرعامل شهرکتاب
پاییز ۱۳۹۱

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST