کد مطلب: ۲۶۵۸۹
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰

«غریبانه می‌میرند» روایت واقعی از فوت پدر بر اثر کرونا

هنرآنلاین: محمدهاشم اکبریانی نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار با این توضیح که مجموعه داستان «جور دیگر جهان» مجوز گرفته و قرار است از سوی نشر نیماژ منتشر شود به هنرآنلاین گفت: این کتاب شامل چند داستان کوتاه با عناوینی همچون «از انسان تا دود»، «استخوان قلم پا»، «آینه‌ای که چشم را دزدید»، «بال»، «چه کسی بود»، «حرف‌های من قبل از تولد» و «خود واقعی» است.

او با بیان این که داستان‌های کتاب غیررئال هستند و موضوعات مختلف انسانی، روان‌شناسی و اجتماعی دارند، افزود: مدتی روی اسطوره‌های ملل مختلف از آفریقایی، ژاپنی و ایران مطالعه کرده‌ام بنابراین بخشی از داستان‌ها وجه اسطوره‌ای دارند و تحت‌تاثیر مطالعاتی هستند که داشتم مانند «هزارویک شب».

اکبریانی با این توضیح که رمان «غریبانه می‌میرند» نیز به‌تازگی توسط نثر ثالث منتشر شده، ادامه‌داد: اصل این داستان واقعی است ولی با تخیل آمیخته شده. موضوع آن به فوت پدرم بر اثر ویروس کرونا وتاثیر این اتفاق ناگوار برمی‌گردد. افرادی که کرونا می‌گیرند و از دنیا می‌روند به‌قول معروف غریبانه می‌میرند و خیلی تنها هستند. حتی خانواده‌ها سراغ جنازه‌های آن‌ها نمی‌روند و به‌سختی اطرافیان بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و همین‌طور در مراسم تدفین.

او با بیان این که فرم و قالب رمان چهارگونه است و در چهار فصل روایت شده، تصریح‌کرد: داستان را از زبان یک دانای کل، یک نامه، روایت اول شخص و در شکل دیگری سوم شخص مطرح کردم. هر کدام مستقل هستند و در نهایت کنار هم تکمیل می‌شوند. در فصل اول، فرزند متوفی در برابر دوستی نشسته است و از پدرش می‌گوید. در فصل دوم، پسر پیرمرد درگذشته است که در فضایی غیررئال بیان می‌شود. فرزند یا همان راوی با پدر خود که از آن دنیا آمده درباره مرگ او و تنهایی‌اش صحبت می‌کند. در فصل سوم، نامه‌ای است که فرزند برای یکی از دوستانش می‌نویسد و از بیماری و مرگ پدرش می‌گوید. در فصل پایانی راوی دانای کل به معرفی فرزند متوفی می‌پردازد.

اکبریانی در پاسخ به این پرسش که مکتوب کردن تجربیات شخصی و بازتاب مسایل روز مثل کرونا در ادبیات چقدر مهم و تاثیرگذار است؟ اظهارداشت: ادبیات بیان مسایل جامعه و جهانی است که انسان در آن قرار دارد و جدای از آن نیست؛ اما گاهی اوقات خیلی مستقیم به موضوعات پرداخته می‌شود مثل کرونا و گاهی اوقات در لایه‌های مختلف رمان یا داستان کوتاه شاهد ارائه مسایلی هستیم که در جهان معاصر وجود دارد. بنابراین خواه ناخواه این قضیه وجود دارد داستان بازتاب جامعه و جهانی باشد که نویسنده در آن زیست کرده است. کرونا بسیار واضح و روشن وجود دارد و رمان‌هایی که به این موضوع می‌پردازند سر راست‌تر هستند. به‌نظرم تاثیر آن نیز به پرداخت نویسنده و زاویه دید او برمی‌گردد. اگر نویسنده این توانایی و استعداد را داشته باشد که پرداخت موثری از داستان و اتفاق ارائه بدهد مهم و تاثیرگذارتر است در غیر این صورت تاثیر آن‌چنانی نخواهد داشت.

آخرین کتاب این نویسنده «اندوه من» نام دارد که زمستان سال ۱۳۹۹ از سوی نشر نیماژ نشر یافت. روایت تجربه شخصی اوست از شب‌ و روزهایی که پرستاری مادرش را انجام داده است. ماجراهای نویسنده با مادر و روابطی که بین آن‌ها اتفاق افتاده و حوادثی که در دوران کودکی و بزرگ‌سالی وجود داشته در داستان ارائه شده است.

چاپ دوم رمان «عصب کشی» اکبریانی نیز به‌تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شده است. شخصیت اصلی کتاب جوانی است که از مقطعی تصمیم می‌گیرد با هیچ کس صحبت نکند و تاوان و بهای این تصمیم را هم می‌پردازد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST