کد مطلب: ۲۶۶۲۱
تاریخ انتشار: شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰

آیا بازی‌های کامپیوتری مشوقی برای مطالعه هستند؟

گسترش فرهنگ و مطالعات: براساس نتایج پژوهشی که به‌تازگی منتشر شده، بازی‌های کامپیوتری در تشویق کودکان به مطالعه نقش مثبتی بازی می‌کنند.

به گزارش دویچ‌نیوز، برای این پژوهش در آلمان، تیمی از برنامه‌نویسان مجرب برنامه‌ای، به نام ریدی‌فیکشن، نوشتند و سپس از دو نویسنده‌ خواستند تا داستانی پرکشش و جذاب را به کمک متخصصان فنی، مرحله‌به‌مرحله به تصاویر و افکت‌های صوتی و گرافیکی تبدیل و در برنامه‌ی مذکور جای‌گذاری کنند.

جامعه‌ی آزمایشیِ این گروه تحقیقاتی، بیش از ۲۰۰ نفر در بازه‌ی سنی بین ۱۵ تا ۱۸ ساله بودند. در دسته‌ی اول این آزمایش، ۴ نفر از ۱۰ نفر گفته بودند که به‌شدت مشتاق و کنجکاوند تا با خواندن بقیه‌ی داستانی که آن را بازی کرده‌اند، ادامه‌ی قصه را بدانند. همچنین دو سوم نیز اعلام کرده بودند که از نظر حسی تحت تأثیر شخصیت‌ها قرار گرفته و مشتاق‌اند تا داستان آن‌ها را نیز بخوانند.

بیش از یک سوم در این پژوهش اعلام کرده‌اند که خواندن نسخه‌های دیجیتال از خواندن کتاب‌های چاپی برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارد، اما در عین حال بسیاری اذعان داشته‌اند که فرایند تخیل و شبیه‌سازی ذهنی شخصیت‌ها، هنگامی که کتاب کاغذی را به دست می‌گیرند، برایشان به شکل قدرتمندتری اتفاق می‌افتد.

پژوهشگران معتقدند که قصه‌هایی که به شکل دیجیتالی خوانده می‌شوند نیز می‌توانند تأثیرات مثبت کتابخوانی را در کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشند. این به‌ویژه برای کودکانی که با تنبلی به سراغ کتاب‌های چاپی می‌روند نیز بسیار مفید و مثمرثمر است.

مدیر تحقیقات در این پژوهش که مؤسسه‌ی سی‌پی‌ان‌بی در آلمان آن را مدیریت و به انجام رسانده معتقد است: «این تحقیق نشان داده است که کودکان می‌توانند به‌واسطه‌ی جهانی که بازی‌های کامپیوتری خلق می‌کنند، مشتاق شوند تا بخوانند و از سرنوشت شخصیت‌هایی که با آنها انس گرفته‌اند اطلاع یابند.»

همچنین درصد بالایی از جامعه‌ی مورد آزمایش اعلام کرده‌اند که رفتن به جهان انیمیشنی حاصل از بازی‌های کامپیوتری سبب شده تا آن‌ها در فرایند خواندن نیز احساس اشتیاق بیشتری داشته باشند که این امر سبب افزایش مطالعات آن‌ها در بخش کتاب‌های چاپی نیز شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST