کد مطلب: ۲۶۷۴۳
تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰

اولین مجموعه اشعار مایاکوفسکی یک میلیون روبل فروخته شد

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مسکو: اولین مجموعه شعر ولادیمیر مایاکوفسکی شاعر معروف دوره معاصر روسیه با عنوان «من» که در سال ۱۹۱۳ منتشر شده است در مناقصه­‌ای به قیمت یک میلیون و سیصد هزار روبل به فروش رفت.

در سال ۱۹۱۳ تنها ۳۰۰ نسخه از این کتاب به چاپ رسیده است. به همین دلیل در شمار آثار کمیاب قرار گرفته و در مناقصه به فروش گذاشته شده است. قیمت پیشنهادی برای فروش کتاب ۶۰۰ هزار روبل اعلام شده بود که در نهایت با پیشنهادی بسیار بالاتر خریداری شد.

در نشست خبری گفته شده است که نسخه ارائه شده در مناقصه «لیتفوند» (بنیاد ادبی) دارای ارزش نگهداری در موزه است. روی جلد اصلی این نسخه تصویری مشاهده می­شود که به احتمال بسیار زیاد، توسط خود مایاکوفسکی ترسیم شده است. گفته می­‌شود که مایاکوفسکی قصد داشته کراوات سیاه خود را ترسیم کند. در داخل جلد کتاب نیز امضای لف شِختل نقاش روس تقدیمی به ماریا ماچالسکایا مشاهده می­شود. این مجموعه شامل چهار شعر است:‌ «بر سنگفرش روح کوفته­‌ام...»، «سخنی چند درباره همسرم»، «سخنی چند درباره مادرم» و «سخنی درباره خودم».

مجموعه دیگر مایاکوفسکی با عنوان «برای صدا» نیز به قیمت یک میلیون و هشتصد هزار روبل در مناقصه به فروش رسیده است در حالی که قیمت پیشنهادی اولیه در مناقصه ۱۸۰ هزار روبل بوده است. این کتاب توسط اِل لیسیتسکی نقاشی شده و در سال ۱۹۲۳ در برلین، محل زندگی شاعر در آن دوره به چاپ رسیده است.

در ماه ژوئن، در همین محل یک مجموعه بی­نظیر از کتاب­ها و دست نوشته‌­ها به مبلغ ۱۰۰ میلیون روبل فروخته شد که از میان آنها می­توان به اشعار مارینا سویتایوا «چراغ جادویی» با امضای شاعر به تاریخ پنج ماه پیش از خودکشی او و همچنین دست­نوشته ایساک بابلیا «قصه­‌های ادسا» اشاره کرد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST