کد مطلب: ۲۶۷۵۱
تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰

افزودن ۱۰ فصل جدید به «مقدمه‌ای بر ادبیات، نقد و نظریه»

هنرآنلاین: احمد تمیم‌داری ادیب، زبان‌شناس و فارسی‌پژوه، با این توضیح که ویراست جدید کتاب «مقدمه‌ای بر ادبیات، نقد و نظریه» از سوی نشر بایا منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: این کتاب نوشته بنت اندرو و نیکولاس رویل از نویسندگان انگلیسی است و در سال ۸۸ توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده. این دو نویسنده، ۱۰ فصل جدید به کتاب افزوده‌اند که در ویراست جدید این فصول را ترجمه کرده‌ام تا نسخه کامل آن در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

او با بیان این که کتاب از راه‌هایی متفاوت برای اندیشیدن درباره ادبیات و نقد می‌گوید، افزود: کتاب قبلی بیست و چهار مفهوم مهم نقد ادبی را دربرمی‌گرفت و اثر جدید با افزودن ۱۰ فصل جدید به ۳۴ مفهوم برای بررسی داستان رسیده که بی‌نظیر است.

تمیم‎داری با این توضیح که کتاب «گزیده غزلیات طالب آملی» مراحل چاپ را در نشر بایا سپری می‌کند، ادامه‌داد: طالب آملی شاعر سبک هندی است. بخشی از عرفان و ادب عصر صفوی مربوط به سبک هند و ایرانی است که سبک بسیار مهمی به شمار می‌رود. ادبای قدیم ما چندان به آن توجه نکرده‌اند در حالی‌ که سبک هند و ایرانی مهم‌ترین سبکی است که حدود ۲۵۰ سال بین ایران و هند وجود داشته و در هند هم‌چنان ادامه دارد. خودم اصلا با گزیده‌نویسی موافق نیستم برای این که دیوان اصلی فراموش می‌شود ولی چون در این اثر روی زیبایی‌شناسی تاکید دارم گزیده شده است. مبحث زیبایی‌شناسی بسیار مهم است و کمتر درباره آن مطالعه می‌شود. این کتاب مقدمه‌ای مفصل نیز راجع به زیبایی‌شناسی ادبی در سبک هندی و ایرانی دارد.

او با بیان این که جلد دوم کتاب «جرعه جام» نیز پس از تصحیح مقالات نشر می‌یابد، اظهارداشت: این اثر نیز مانند جلد نخست که در سال ۹۸ منتشر شده حاوی مقالاتی با موضوعات ادبی است. این جلد هفت مقاله را دربرمی‌گیرد و از سوی نشر بایا به چاپ می‌رسد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST