کد مطلب: ۲۶۷۵۹
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰

رونمایی از کتاب «ایران در نگاه شاعران و نویسندگان ارمنی»

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: کتاب «ایران در نگاه شاعران و نویسندگان ارمنی» با حضور سفیر و رايزن فرهنگي ايران در ارمنستان، رئیس اتحادیه نویسندگان ارمنستان و شماری از شعرا، نویسندگان و شخصیت‌های فرهنگی و ادبی این کشور رونمايی شد.

 ادوارد میلیتونیان، رئیس اتحادیه نویسندگان ارمنستان در آغاز این برنامه با برشمردن مجموعه همکاری‌های مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و اتحادیه نویسندگان این کشور، چشم انداز تعاملات دو کشور در حوزه های مختلف ادبی را امیدوارکننده خواند و آمادگی خود را برای گسترش این همکاری ها اعلام كرد.

عباس ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با تقدیر از تلاش مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه نویسندگان ارمنستان در تألیف و انتشار این کتاب، به نقش ضروری نویسندگان و اهل کتاب در معرفی و حفظ هویت ملی کشورها اشاره کرد و افزود:نویسندگان هستند که در فراز و نشیب‌های گوناگونی که مردم هر کشور با آن روبرو می‌شوند، سهم مهمی در ثبت واقعیت‌ها برای نسل‌های کنونی و آتی دارند، به همین دلیل است که نقش چنین جمعی در این دوره مهم تاریخ منطقه بیشتر احساس می‌شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم که با همفکری دو طرف، همکاری ایران و ارمنستان را در حوزه فرهنگ گسترش دهیم و به ویژه به موضوعات مهم برای روابط دو کشور و نیز آینده منطقه توجه بیشتری کنیم.

سیدحسین طباطبائی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز پس از سپاس از اتحادیه نویسندگان ارمنستان به ویژه ادوارد میلیتونیان رئیس این اتحادیه، ضمن ارائه توضیحاتی درباره محتوای کتاب «ایران از نگاه نویسندگان و شاعران ارمنی» افزود: نخبگان هر جامعه در شکل دادن نگاه هر جامعه به دنیای پیرامون و از جمله همسایگان خود نقش به‌سزایی دارند و این موضوع به ویژه در ارمنستان که مردم بافرهنگ آن به نخبگان خود توجه خاصی دارند، صادق است و به همین دلیل این کتاب که در آن دیدگاه نویسندگان ارمنی که از جمله گروه های مرجع مهم و تاثیرگذار در ارمنستان محسوب می شوند به ایران گردآوری شده، کار باارزشی در گسترش شناخت مردم ارمنستان از کشور دوست و همسایه آنان خواهد بود.

طباطبائی با اشاره به در پیش بودن سی امین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ارمنستان ابراز امیدواری کرد با توجه به فضای همدلی و همراهی موجود بین رایزنی فرهنگی و جامعه ادبی ارمنستان از جمله اتحادیه نویسندگان این کشور، در سال آتی شاهد انجام کارهای ارزشمند و فاخری در این حوزه باشیم.

در ادامه مراسم شماری از شعرا و نویسندگان ارمنی که آثاری از آنها در کتاب «ایران از نگاه نویسندگان و شاعران ارمنی» درج شده است به بیان نکاتی در خصوص ضرورت آشنائی و ارتباطات ادیبان دو کشور دوست و همسایه پرداختند.

گفتنی است کتاب ایران در نگاه شاعران و نویسندگان ارمنی که به سفارش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توسط ادوارد میلیتونیان رئیس اتحادیه نویسندگان ارمنستان گردآوری شده است در سه بخش شعر، نثر و خاطرات در بردارنده آثاری از نویسندگان و شاعران ادوار مختلف ارمنی (از رافی تا شاعران و نویسندگان معاصر) در باره ایران یا با مضامین ایرانی است. این کتاب با اقتباس از سروده یغیشه چارنتس شاعر معروف ارمنی «خورشید ایران» نام گذاری شده است.

کتاب خورشید ایران توسط انتشارات ادیت پرینت و در 300 نسخه چاپ و منتشر شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST