کد مطلب: ۲۶۷۷۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰

اگر من بابا بودم...

وینش: خیلی وقت‌ها با خودمان می‌گوییم اگر من در این لحظه جای پدر یا مادرم بودم اینطور رفتار می‌کردم یا اینطور رفتار نمی‌کردم. اما آیا واقعاً به این فکر کرده‌ایم که اگر یک مدت جای یکی از والدینمان باشیم، چطور رفتار می‌کنیم؟ چقدر شرایطشان را درک می‌کنیم؟ حق را به خودمان می‌دهیم یا به آن‌ها؟ اصلاً می‌توانیم پدر یا مادر خوبی باشیم یا ما هم یک مامان و بابای معمولی می‌شویم مثل خیلی از مامان و باباها؟ حسام، شخصیت اصلی این کتاب هم مثل ما فکر می‌کرد اما ناگهان در شرایطی قرار گرفت که مجبور شد به همه و مهم‌تر از آن، به خودش ثابت کند می‌تواند پدر محشری باشد!

گونه‌شناسی انواع بابا

نویسنده: زهرا جلائی‌فر

ناشر: نردبان (واحد کودک و نوجوان انتشارات شرکت فنی ایران)

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۸۸

  

همه‌چیز از مسابقه‌ی‌ فوتبال پدر و پسری در مدرسه شروع می‌شود. البته شاید هم بتوان گفت همه‌چیز همان‌جا تمام می‌شود. چون از نظر حسام آن روز، روز شروع شدن نیست. روزی است که همه‌چیز بین او و پدرش تمام می‌شود. پدر حسام پزشک مسئولیت‌پذیری است که خیلی وقت‌ها خانواده، عید دیدنی، مهمانی و حتی فوتبال پدر و پسری‌شان را رها می‌کند و سراغ بیمارانش می‌رود؛ کاری که در نگاه اول شاید خیلی زیبا و انسانی به نظر برسد اما از نگاه حسام اصلاً هم رفتار درستی نیست. حسام که دیگر از این وضعیت شغلی پدرش کلافه شده، مسابقه را رها می‌کند و از مدرسه بیرون می‌زند.

از نظر حسام پدرها به چهار دسته‌ی مولدها (کسانی که فقط بچه‌هایشان را به دنیا می‌آورند)، مغذی‌ها (کسانی که به فکر خوراک بچه‌هایشان هم هستند)، معمولی‌‌ها و محشرها تقسیم می‌شوند و او دلش می‌خواهد هر وقت نوبت خودش شد یک پدر محشر باشد، پدری که همه‌ی ستون‌هایش تیک خورده و به قول خودش یک پدر چهار تیک است.

از قضا این بار فرشته‌ها درست در لحظه آرزویش را می‌شنوند و همان موقع شرایطی را فراهم می‌کنند که حسام پدر شدن را تجربه کند. او همان‌طور که ساندویچ نیم گاز زده‌ای در دستش است مردی را می‌بیند که نوزادی را کنار مسجد روی زمین می‌گذارد و می‌رود. چه چیزی بهتر از این؟ نجات جان یک انسان، اثبات پدر محشر بودن، تجربه‌ی جدیدی به اسم بچه‌داری و خیلی چیزهای دیگر. پس حسام تصمیمش را می‌گیرد. بچه را در کوله‌اش می‌گذارد، برایش خرید می‌کند و بعد با جست‌وجو در اینترنت سعی می‌کند بچه را بزرگ کند. در طول رمان، خواننده با چالش‌های او در راه بچه‌داری و پنهان کردن این راز از خانواده‌اش روبه‌رو می‌شود و پایان این ماجرا را هم می‌فهمد.

کتاب گونه‌شناسی انواع بابا به معنای واقعی کلمه رمانی برای نوجوانان است، نه مخاطب کوچک‌تر و نه بزرگ‌تر. نویسنده مخاطبان خود را به خوبی می‌شناسد و در جای جای داستان، از شخصیت‌پردازی گرفته تا لحن و زبان، توصیف‌ها و حتی باز کردن گره‌های داستانی، طوری عمل کرده که داستان برای نوجوانان جذابیت کافی را داشته باشد.

شخصیت حسام به عنوان یک نوجوان پسر به خوبی از کار درآمده و با اینکه نویسنده خانم است، خواننده احساس می‌کند داستان را واقعاً از زبان یک نوجوان پسر می‌شنود. تکه کلام‌ها، کنش‌ها، دغدغه‌ها، نوع عصبانیت، نگرانی و سایر احساسات او به گونه‌ای‌ است که یک نوجوان واقعی امروزی را برای مخاطب تداعی می‌کند.

البته این امروزی بودن فقط در شخصیت‌پردازی خلاصه نمی‌شود. حسام تجربه‌ای در بچه‌داری ندارد و برای فهمیدن وسایل مورد نیاز و راه و روش عوض کردن پوشک، درست کردن شیر خشک و... از اینترنت کمک می‌گیرد. او در گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شود و با مامان‌های عضو گروه ارتباط برقرار می‌کند، خریدهایش را اینترنتی سفارش می‌دهد و خلاصه می‌داند چطور از تکنولوژی روز دنیا برای پیش بردن کارهایش کمک بگیرد.

یکی دیگر از نکات مثبت کتاب موضوع آن است که حرف دل خیلی از نوجوان‌هاست. همیشه از بچه‌ها شنیده می‌شود که می‌گویند اگر جای والدینشان بودند فلان رفتار را نمی‌کردند یا فلان کار را حتماً انجام می‌دادند. نویسنده برای انتقال پیام خود، فقط شعار نداده و شخصیت اصلی را دقیقاً در موقعیت قرار داده تا تجربه کند پدر محشر بودن، خیلی هم ساده و قابل دسترس نیست. مخاطب نوجوان بعد از خواندن این رمان با خود می‌گوید شاید باید دید واقع‌بینانه‌تری نسبت به والدینم داشته باشم.

آخرین نکته‌ی قابل بحث درباره‌ی کتاب گونه‌شناسی انواع بابا پایان‌بندی آن است که از طرفی نقطه قوت و از طرف دیگر نقطه ضعف به حساب می‌آید. حسام که در تمام طول زندگی از شغل پدرش و کم بودن او در کنار خانواده شاکی بوده و هیچ وقت درک نمی‌کرده چرا وقت و بی‌وقت بیماران با او تماس می‌گیرند، مجبور می‌شود به خاطر مشکلی که برای نوزاد پیش آمده به یکی از دوستان پدرش زنگ بزند، آن هم درست نصفه‌شب! و این به نوعی نشان می‌دهد که شخصیت اصلی داستان افکار قبلی خود را تا حدی تغییر داده است. از طرف دیگر پایان داستان بسیار ناگهانی اتفاق می‌افتد. رمان تا صفحه‌های انتهایی پر از توصیف لحظه به لحظه و جزئیات خواندنی است اما ناگهان با پیش آمدن یک مشکل برای نوزاد و تماس با پزشک، داستان به شکل پیش‌بینی‌پذیری تمام می‌شود. در حالیکه خواننده توقع دارد اتفاق‌های پیش‌آمده بعد از لو رفتن ماجرا، واکنش والدین و حسام را به طور دقیق بداند، ناگهان با برگه‌ی رأی دادگاه و چند دیالوگ پایانی روبه‌رو می‌شود و احتمالاً با خودش می‌گوید: «حیف شد، کاش اینقدر زود تمام نمی‌شد.»

کتاب گونه‌شناسی انواع بابا به عنوان اولین رمان نوجوان نویسنده‌ی آن، زهرا جلائی‌فر، اثری خواندنی و جذاب برای گروه سنی نوجوان است که انتشارات نردبان آن را در گروه کتاب‌های مهارت‌های زندگی منتشر کرده تا نوجوانان به طور غیر مستقیم با یکی از مهارت‌های زندگی یعنی ارتباط مؤثر با والدین، آشنایی پیدا کنند. البته پیش‌تر از این نویسنده کتاب‌هایی برای خردسالان و کودکان با موضوعاتی مثل محیط زیست و مشکلات کودکان با نیازهای ویژه توسط همین انتشارات و انتشارات علمی و فرهنگی (کتاب‌های پرنده‌ی آبی) منتشر شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST