کد مطلب: ۲۶۷۹۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰

قفسه‌های هوشمند بهخوان در فروشگاه‌های کتاب

ایلنا: همزمان با آغاز هفته‌ی کتاب امسال، شهر کتاب مرکزی، باشگاه کتابخوانی خود را بر بستر شبکه‌ی اجتماعی بهخوان افتتاح می‌‌کند.

بهخوان، شبکه اجتماعی کتاب‌خوانان ایرانی در سراسر دنیاست که به زودی به مهم‌ترین مرجع دوست‌داران کتاب تبدیل می‌شود؛ جایی برای پیدا کردن کتاب‌های تازه، خواندن نظرات دیگران درباره‌ی کتاب‌های مختلف، گفتگوی کاربران پیرامون کتاب‌ها و ژانرهای گوناگون، ارتباط نویسندگان کتاب‌ها با خوانندگان‌شان، فعالیت ناشران برای معرفی کتاب‌هایی که منتشر کرده‌اند و همچنین میزبانی از منتقدان، یادداشت‌نویسان و بلاگرهایی که در ژانرهای مختلف کتاب‌ها را معرفی، نقد و بررسی می‌کنند.

 دیگران گفتند، ما خواندیم...

بهخوان یک بستر (پلت‌فرم) فعالیت کاربران است و به خودی خود محتوایی تولید نمی‌کند؛ بلکه با ورود و دسته‌بندی اطلاعات کامل بیش از یک میلیون کتاب چاپ‌شده در ایران، کار خوانندگان و علاقمندان کتاب‌ها را بسیار ساده کرده است. هر کاربری به سادگی می‌تواند در بهخوان ثبت نام کند، به اطلاعات کتاب‌ها دسترسی داشته باشد و درباره‌ی آن‌ها یادداشت (Review) ) بنویسد. این یادداشت‌ها هم به خود کاربر کمک می‌کند تا خلاصه‌ای از برداشت شخصی خود را از کتاب‌های مختلفی که خوانده، در بهخوان ثبت کند و به روی تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود، همیشه در دسترس داشته باشد؛ وبه  دیگر کاربران کمک می‌کند تا با دیدن و خواندن نظرات خوانندگان قبلی آن کتاب، انتخاب بهتری داشته باشد و تصمیم به خواندن یا نخواندن آن کتاب کند.

همچنین کاربران بهخوان می‌توانند کتاب‌ها را به کتابخانه خود اضافه کنند. کتابخانه درواقع قفسه‌هایی از کتاب‌هاست که به سلیقه خود کاربر ایجاد می‌شود تا دسته‌بندی کتاب‌ها را ساده‌تر و جذاب‌تر کند. هر کاربر بهخوان سه قفسه پیش‌فرض دارد ؛شامل «می‌خواهم بخوانم»، «در حال خواندن» و «خوانده‌ام» که وضعیت کتاب را در کتابخانه کاربر نشان می‌دهد.

فرصتی برای بلاگرهای کتاب

بهخوان به کاربرانی که فعالیت بیشتری دارند و یادداشت‌های بیشتر و کاربردی‌تری روی کتاب‌ها می‌نویسند، تحت شرایطی ویژه و از پیش اعلام‌شده، دسترسی ویژه «بلاگر» می‌دهد. بلاگرهای بهخوان می‌توانند علاوه بر نوشتن یادداشت روی کتاب‌ها و فعالیت‌هایی که کاربران دیگر انجام می‌دهند، در صفحه شخصی خود در بهخوان، مطالب بلندتری منتشر کنند و فعالیت حرفه‌ای‌تری پیرامون نقد و معرفی کتاب‌ها یا موضوعات مرتبط با آن داشته باشند.

ارتباط خوانندگان با نویسنده و ناشر

جذابیت دیگر بهخوان برای نویسندگان، مترجمان و تمامی پدیدآورندگان کتاب است. هر نویسنده یا مترجم یا فرد دیگری که نامش به عنوان پدیدآورنده، دست‌کم در یک کتاب منتشرشده به صورت رسمی ثبت شده باشد، به صورت خودکار در بهخوان صفحه‌ای مخصوص به خود دارد. در این صفحه کلیه کتاب‌های مرتبط با نویسنده، مترجم یا فرد مذکور فهرست شده و برای کاربران در دسترس است. صفحه نویسنده در بهخوان، پس از احراز هویت وی، در اختیار او قرار می‌گیرد تا پایگاهی برای انتشار اخبار، نقدها، بررسی‌ها و کلیه محتواهای مربوط به نویسنده و کتاب‌های او باشد و همچنین فضای تعامل و گفتگوی وی با خوانندگان و علاقمندانش را فراهم آورد.

ناشران نیز سهم مهمی در بهخوان دارند. هر ناشر در بهخوان صفحه مخصوص به خود را دارد که به صورت خودکار ایجاد شده و تمامی کتاب‌های مربوط به آن ناشر در آن فهرست شده‌اند. ناشران نیز می‌توانند پس از ابراز تمایل، مدیریت صفحه خود را در دست بگیرند و اخبار و اطلاعات پیرامون کتاب‌های چاپ‌شده و فعالیت‌های آینده خود را در آن منتشر کنند.

دوستانه‌تر از نمونه‌های خارجی

احتمالا تعدادی از علاقمندان کتاب در ایران با بسترهای مشابه بهخوان آشنایی دارند که مشهورترین آن سایت گودریدز است. با اینکه گودریدز تجربه نسبتا موفقی در سطح جهانی است و تعدادی از کاربران ایرانی هم بر این بستر مشغول فعالیت بوده و هستند، اما هیچ‌گاه در میان مخاطبان ایرانی رواج در خور و شایسته‌ای پیدا نکرد. از دلایل این عدم اقبال می‌شود به رابط کاربری نامناسب برای زبان فارسی، تعداد کم کتاب‌های فارسی‌زبان، جایگزینی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام برای فعالیت علاقمندان کتاب و عدم دسترسی به این سایت از سوی بعضی از سرویس‌دهندگان اینترنت داخل کشور اشاره کرد. بهخوان با رابط کاربری هماهنگ با زبان فارسی و گردآوری اطلاعات بیش از یک میلیون کتاب و صدها نویسنده و مترجم و ناشر، بخش قابل توجهی از این مشکلات را حل کرده است.

مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب و از موسسین بهخوان در توضیح فلسفه شکل‌گیری این پلت‌فرم می‌گوید: «بخش قابل‌توجهی از زندگی امروزمان به تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و از سویی دنیای مدرن متصل و وابسته شده، تا پیش از شیوع کرونا هم به این عرصه قدم نهاده بودیم اما ضرورت رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های متخصصان سرعت بیشتری به طی این مسیر بخشید.»

فیروزان راه‌اندازی سایت «بهخوان» را یکی از ضرورت‌های شرایط زندگی فعلی می‌داند و در توضیح بیشتر درباره آن می‌افزاید: «امکان عضویت در این شبکه بسیار ساده است؛ شرایطی در نظر گرفته ‌شده تا هر نویسنده و مترجمی صفحه‌ای خاص خودش را در این شبکه داشته باشد. از این طریق نه‌تنها فضای گفت‌وگو میان اهالی کتاب و مردم فراهم می‌شود بلکه شاهد انتشار، معرفی و نقد آثار هم از این طریق خواهیم بود.»

قفسه‌های هوشمند بهخوان در فروشگاه‌های کتاب

از هفته کتاب ۱۴۰۰ به بعد، مراجعان و مشتریان شعبه مرکزی شهرکتاب شاهد قفسه‌ای با نام بهخوان خواهند بود که در آن کتاب‌ها،‌ بر اساس نقد و نظرات واقعی خوانندگان طبقه‌بندی شده‌اند. به عبارتی پیش از انتخاب هر کتاب، مراجعان می‌توانند با دیدن امتیاز دیگر خوانندگان آن و یادداشت‌ها و نظراتی که در وبسایت بهخوان روی هر کتاب نوشته شده، انتخاب دقیق‌تری داشته باشند. این قفسه نه به پرفروش‌های بازار کتاب اختصاص دارد و نه به تازه‌ها؛ بلکه بر اساس توجهی که خوانندگان واقعی هر کتاب به آن دارند، فارغ از مثبت یا منفی بودن،  اطلاعات ارزشمندی را در اختیار خوانندگان کتاب قرار دهد تا بهتر بتوانند برای خریدن و خواندن آن تصمیم بگیرند. همین هدف است که باشگاه کتابخوانی شهرکتاب در شبکه‌ی اجتماعی بهخوان دنبال می‌کند: کمک به کشف کتاب‌های خوب برای خواندن.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST