کد مطلب: ۲۷۸۶۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰

«یوسا» عضو فرهنگستان ادب فرانسه شد

ایسنا: «ماریو بارگاس یوسا» نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات علی‌رغم محدودیت سنی عضو جدید فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آکادمی فرانسه (فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه) که هدف آن شکل‌دهی به استاندارهای زبان فرانسه است اعلام کرد «ماریو بارگاس یوسا» نویسنده معروف اهل کشور پرو را در حالی به عنوان عضو جدید خود انتخاب کرده که او ۱۰ سال از محدویت سنی جذب اعضا پیرتر است و تاکنون هیچ کتابی به زبان فرانسه نداشته است!

«یوسا» که به سبب انتقادهای تند نسبت به حکومت نظامی مستقر در کشور پرو، در دهه ۱۹۶۰ میلادی به یکی از چهره‌های شاخص ادبیات آمریکای لاتین تبدیل شد، با ۱۸ رای از میان ۲۲ رای موجود، به عضویت آکادمی فرانسه درآمده است. 

«قهرمان عصر ما»، «سور بز»، «خانه سبز»، «گفت‌وگو در کاتدرال»، «شهر سگ‌ها» و کتاب جدید «روزگار سخت» از مهم‌ترین آثار این نویسنده ۸۵ ساله برنده نوبل ادبیات است. او در حالی عضو جدید آکادمی فرانسه شده که بر اساس قانون هیچ یک از اعضا نباید بیش از ۷۵ سال داشته باشند. 

روزنامه لوموند فرانسه در واکنش به این انتصاب نوشته گرچه «یوسا» نویسنده‌ای فرانسوی نیست اما به واسطه مدت زمانی که در پاریس زندگی کرده، تونایی صحبت به زبان فرانسه را دارد. 

«امیل زولا» و «ژول ورن» از چهره‌های ادبی نامدار فرانسه بودند که چندین بار دعوت آکادمی فرانسه (فرهنگستان ادب و زبان فرانسه) را برای عضویت در این نهاد ادبی رد کردند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST