کد مطلب: ۲۹۲۲۶
تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰

آیا فالوورهای میلیونی سبب فروش میلیونی کتاب می‌شوند؟

گسترش فرهنگ و مطالعات: آیا  فالوورهای میلیونی تضمین‌کننده‌ی فروش کتاب در شمارگان میلیونی است یا نمی‌توان نسبت مستقیمی میان این دو برقرار کرد؟ به گزارش نیویورک تایمز، کتاب بیلی ایلیش بهترین مثال به‌منظور واکاوی این مسئله است. بیلی ایلیش ستاره موسیقی پاپ است. ایلیش در اینستاگرام ۹۷ میلیون فالوور دارد. اگر تنها کمتر از ۱۵ درصد این تعداد، کتابِ او را بخرند، این کتاب، فروش میلیونی را تجربه می‌کند؛ اما ان‌پی‌دی بوک‌اسکن گزارش می‌دهد که کتاب این خواننده، که نام خود او را هم بر روی جلدش می‌بینید، از زمانی که در ماه می به چاپ رسیده تاکنون، تنها ۶۴ هزار نسخه فروخته است. کتابی که ناشر برای چاپ آن بیش از یک میلیون دلار هزینه کرده است.

همین مثال کافی است تا بر همگان اثبات شود موفقیت یک کتاب، فرآیندی پیش‌بینی‌ناپذیر است. شرایط صنعت چاپ شرایطی ویژه است که برای تخمین فروش یک کتاب معیارهایی که بتوانیم بر آن‌ها تکیه کنیم بسیار کم هستند. فالوورها تنها می‌توانند برگ برنده‌ی نویسنده در هنگام مذاکره با ناشر برای چاپ کتاب باشند اما فالوورها مقیاسی تضمینی برای فروش کتاب نیستند.

در زمانه‌ای که دیدن تلویزیون به‌شدت کم شده و رادیوهای محلی مخاطب کمی دارند، راه‌های تبلیغ کتاب نیز کم شده است. در این بین شبکه‌های اجتماعی شاید راهی باشد که نویسنده بتواند در آن با فالوورهایش تجربیات خود را از کتابش به اشتراک بگذارد.

اما مشکل کجاست؟ شاید نویسنده نتوانسته به نحو مؤثری فالوورهای خود را به خرید کتاب ترغیب کند. یا شاید فالوورها (فالوورهای واقعی و نه ربات) خیلی درگیر مطالبی که نویسنده در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد نباشند و یا شاید در نهایت، با کتاب چندان دندان‌گیری هم روبه‌رو نباشیم. این‌ها دلایلی است که می‌توان برای عدم موفقیت فروش کتاب‌هایی برشمرد که نویسندگانش در اینستاگرام از تعداد فالوورهای بالایی برخوردارند.       

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST