کد مطلب: ۲۹۵۲۱
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰

لذت‌بخش‌ترین کتاب‌هایی که در سال ۱۴۰۰ خوانده‌ام (کامران سپهران)

کامران سپهران

فهرست لذت‌بخش‌ترین کتاب‌هایی که دکتر کامران سپهران خوانده است:

همنت نوشته‌ی مگی اوفارل (انتشارات خوب)- برداشتی تخیلی از زندگی کوتاه پسر ویلیام شکسپیر در فضایی از بیماری همه‌گیر.  اوفارل چیره‌دستانه و بس مدرن به قالب رمان تاریخی تجدید حیات می‌بخشد و اثری بسیار مجذوب‌کننده و پر از عطوفت برای خوانندگان معاصر خلق می‌کند.

خشم در هارلم نوشته‌ی چستر هایمز (انتشارات بیدگل)- تریلری که شش دهه از حیاتش می‌گذرد اما همچنان خوانندگان جهانی را شیفته خود می‌کند و حالا خوانندگان فارسی زبان هم بخت خواندن آن را دارند. اثری به غایت خاص که بدون ادا و اطوار حیطه‌ی پلیسی و جناییِ خود را سرخوشانه تا مرزهای ابسورد ارتقاء می‌دهد.

همین حوالی نوشته‌ی جومپا لاهیری (نشر ماهی)- اثری متشکل از فصل‌های کوتاه و تا حدودی مستقل با راوی بی نامی که استاد دانشگاه است  و شهری بی‌نام که البته در ایتالیاست. لاهیری در این اثر نسبتاً کوتاه، جا به جا حسی تلفیق یافته از حزن و طنز در مخاطب بر جا می‌گذارد. او که حالا خود مدتی‌ست که در ایتالیا سکنی گزیده است، در این کتاب تأثیر خود از سنت ادبیات ایتالیایی را نشان می‌دهد که اتفاقی مغتنم است.

کوچک و سخت نوشته‌ی ریوکا گالچن ( نشر اطراف)- این که تأملات مادر درباره‌ی نوزادش چرا باید در فهرست خواندنی‌های سال بنده قرار گیرد، پاسخ را باید در استفاده‌ی خلاقانه  ریوکا گالچن از امکانات جستار دانست.  در این جا بی تردید جستار نویسی در اوج خود است.

نقد صریح نوشته‌ی مارسل ریش-رانیتسکی (انتشارات آگاه)- در حیطه‌ی نقد ادبی  بیشتر با کتاب‌های نظریه و اصول و یا تاریخ نقد در بازار کتاب مواجه می‌شویم. حال در نقد صریح فرصتی‌ست که گفتارهای یکی از شاخص‌ترین منتقدان ادبیات آلمانی را درباره‌ی چند تن از  نویسندگان آلمانی زبان بخوانیم. حاصل آن می‌شود که در لحظات زیادی از این گفتارها با درخششی همپای شاهکارهایی که از آن بحث می‌کند، مواجه می‌شویم.

سه استاد نوشته‌ی جعفر مدرس صادقی ( نشر مرکز)- مدرس صادقیِ داستان‌نویس حال سبک منحصر به فرد خود را در حیطه‌ی نقد ادبی معاصر به کار می‌گیرد با تلفیقی از خاطره نگاری. بدین‌ترتیب خواننده هم لذت ادبی از آن می‌برد و هم با صراحت سویه‌ی انتقادی آن وارد بحث و جدل فکری می‌شود.

هنر تام استالینی نوشته‌ی بوریس گرویس(نشر لاهیتا)- آخرین اثری که از بوریس گرویس به زبان فارسی روانه بازار کتاب شده است. بند بندِ نوشتار گرویس  همواره خواننده را به تعقیب و گریزی فکری دعوت می‌کند. حال در این کتاب با بحثی خارق عادت از ارتباط میان هنر آوانگارد روسی و رئالیسم سوسیالیسم مواجه خواهیم شد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST