کد مطلب: ۲۹۵۲۲
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰

لذت‌بخش‌ترین کتاب‌هایی که در سال ۱۴۰۰ خوانده‌ام (فرشته نوبخت)

فرشته نوبخت

فهرست لذت‌بخش‌ترین کتاب‌هایی که فرشته نوبخت خوانده است:

عشق و آگوستین قدیس نوشته‌ی هانا آرنت (نشر بیدگل) در واقع رساله‌ی دکتری آرنت بوده که زیر نظر کارل یاسپرس نوشته شده است. موضوع آن بررسی مفهوم عشق از منظری فلسفی است که به شیوه‌ی در جهان بودن می‌اندیشد. این کتاب می‌تواند ریشه و خاستگاه فکری آرنت را در رساله‌های بعدی ا، به ویژه حیات ذهن به دست بدهد و ای‌کاش زودتر در ایران ترجمه می‌شد.

اما آیا این هنر است؟ نوشته‌ی سینتیا فریلند (نشر مرکز) به طور مختصر شرحی از انواع نظریات هنری می‌دهد و بعد این سوال را مطرح می‌کند که هنر واقعا چیست و چرا در طول تاریخ مردم چیزهایی را به عنوان هنر پذیرفته‌اند که در هیچ‌یک از تعاریف نمی‌گنجد. فریلند سعی می‌کند از منظر جامعه شناسانه موضوع اصلی کتاب را بررسی کند.

سه استاد نوشته‌ی جعفر مدرس صادقی (نشر مرکز) روایت مدرس صادقی از ابراهیم گلستان، قاسم هاشم‌پور و شمیم بهار است و به دلیل نوعِ نگاهِ نویسنده به سه استاد پیشکسوت خواندنش جذابیت‌هایی دارد.

نوبت ناتانائیل نوشته‌ی سیدعلی میرفتاح (نشر مرکز) رمان متفاوتی است که نمونه‌ی آن را در بین آثار ایرانی کم‌تر دیده‌ام. یک روزنامه‌نگار به واسطه‌ی دو فرشته مامور می‌شود تا از یک فاجعه‌ی بزرگ جلوگیری کند. شروع فاجعه سخنرانیِ وزیر است... زبان تمثیلی، لحن طنز و  فضای سیاسی و اجتماعی خاصی که به سبک پست‌مدرن خلق شده و در نهایت روایتی جذاب را رقم می‌زند.  

انسان در جستجوی معنا نوشته‌ی ویکتور فرانکل (آسمون ریسمون) است. فرانکل روان‌پزشکی بود که به شکل معجزه‌آسایی از اردوگاه مرگ رایش سوم، جان سالم به در می‌برد و بعدها روایت تکان‌دهنده‌اش را از آنچه تجربه کرده می‌نویسد. روایت بسیار تکان‌دهنده‌ای است از تجربه‌ای هولناک که بیش از هر چیز ابعادی هستی‌شناسانه دارد.

عوالم خیال نوشته‌ی ویلیام چیتیک (نشر هرمس) شناخت بسیار خوبی از دیدگاه‌های ابن عربی، عارف و فیلسوف مسلمان اسپانیایی می‌دهد. این کتاب به من کمک کرد تا عمیقا تفاوت معرفت اسلامی و مسیحی و همچنین دلائل اهمیتِ خیال در فسلفه‌ی هنر را درک کنم.

بلا تار، زمان بعد نوشته‌ی ژاک رانسیر (نقد فرهنگ) بررسی چند اثر از فیلمساز اهل مجارستان است. تار روایت سینماییِ خاصی از جامعه‌ای دارد که در سیطره‌ی کمونیسم به سوی سکوت و خاموشی می‌رود. رانسیر در این کتاب آثار او را نقد یا حتی تحلیل نمی‌کند، بلکه پرتوی از منظر زمان بر آن‌ها می افکند که بیش از هر چیز برآمده از نگاه بسیار ظریفِ فیلسوفی نو اندیش است.

شعله شمع نوشته‌ی گاستون باشلار (انتشارات توس) بوطیقای نور در تاریکی است. هر جا که چراغی روشن است، خاطره‌ای جریان دارد و خیال و خاطره به دام انداختن حقیقت در یک تصویرِ تازه است. باشلار در این کتاب، از پیوند شعله و خیال با آگاهی و فهمی عمیق در انسان می‌‌گوید.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST