کد مطلب: ۲۹۶۸۴
تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱

ایده‌ی دانشگاه

کمتر از یک سده است که ما در کشورمان دانشگاه مدرن تأسیس کرده‌ایم بی‌آنکه از همان آغاز، یا در ادامه، توجهی به روح دانشگاه یعنی فلسفه دانشگاه کرده باشیم. ایده‌های فلسفی درباره ماهیت و رسالت دانشگاه روح دانشگاه به‌شمار می‌آیند و مبادی عزیمت، مسیر اصلی و غایت فرجامین آن‌ را تعیین می‌کنند. رسالت کنشگرانِ دانشگاه، خواه آموزگاران و دانشجویان و پژوهشگران، و خواه مدیران دانشگاه توسط ایده‌های فلسفی تعیین می‌شود و به یاری سنجه‌های فلسفی ارزیابی می‌شود. کتاب «ایده‌ی دانشگاه» شامل دیدگاه‌های فلاسفه غرب نشان می‌دهد که دست‌کم برای دویست سال است که فیلسوفان بزرگ مغرب زمین از کانت به بعد، مفصلاً به بحث و نظریه‌پردازی درباره هویت فلسفی دانشگاه اقدام کرده‌اند.فیلسوفانی چون کانت، نیومن، هیدگر، گادامر، هابرماس، جان سرل و مانند آنها از این شمارند و در این کتاب نوشته‌هایی از آنها به همت میثم سفیدخوش در اختیار خوانندگان فارسی زبان قرار می‌گیرد. جالب اینجاست که در ایران حتی اهل فلسفه هم توجه چندانی به اندیشه‌ورزی این اندیشمندان درباره این موضوع دانشگاه نکرده‌اند. این مجموعه می‌تواند سرآغازی برای توجه جدی به این حوزه باشد.
نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت  ساعت ۱۵ به نقدوبررسی کتاب «ایده‌ی دانشگاه»  اختصاص دارد که باحضور حسین مصباحیان، حسین شیخ رضایی، رضا ماحوزی و میثم سفیدخوش برگزارمی شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST