کد مطلب: ۲۹۷۵۹
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

شأن وجودی و معرفت‌شناختی زیبایی (امر زیبا) در فلسفە‌ی سهروردی

صورتبندی سلسلەمراتبی در جهان‌شناسی سهروردی، تجلی جهانی مبتنی بر افاضات و تبلور نور و تبیین حاصل از آن، ساحتی زیباشناسانە و بە تبع آن وجهی هنری بە اندیشە وی می‌بخشد. 

تقسیم عالم بە جهان صغیر و کبیر و طراحی خیال متصل و منفصل در میانەی عوالم معقول و محسوس، جهانی شفاف و سرشار از رمز و رنگ را بە نمایش می‌گذارد. علاوە بر این، تبیین صور معلقە و عالم خیال  میان دو جهان عقلانی و حسانی و طرحی سلسلەمراتبی و مشکک از نورالانوار تا انوار اسفهبدیە، زمینەای را فراهم می‌کند تا جهانی زیباشناختی و هنری در عرصە فلسفە ظاهر شود. از این منظر می‌توان با بازسازی یک نظریەی زیبایی مبتنی بر  رویکرد سهروردی، ویژگی‌های هنر اشراقی را دستەبندی کرد.

دهمین و یازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «شأن وجودی و معرفت‌شناختی زیبایی (امر زیبا) در فلسفە‌ی سهروردی » اختصاص دارد که با حضور دکتر محمد رحیمیان شیرمرد، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان، در روزهای چهارشنبه ۲۱ و ۲۸ اردیبهشت ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در آپارات پیگیری کنند.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST