کد مطلب: ۳۰۰۱۷
تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

در ستایش خواندن و نوشتن!

رامین جهان‌پور

اعتماد: آلبرت انیشتین سخن معروفی در مورد تاثیر مطالعه بر انسان دارد. او می‌گوید: انسان به گونه‌ای است که ممکن است فقط خواندن یک کتاب پایه اندیشه‌ها و افکار او را بر مبنای جدید یا در مسیر خاصی قرار دهد و چه بسا ممکن است کتابی مسیر سرنوشت میلیون‌ها انسان را مشخص کند.
این روزها با پدید آمدن اینستاگرام و فیس‌بوک نسل جدید ما، گرفتار چالش بزرگی شده که همانا عادت و گرایش بیشتر به دیدن عکس و فیلم است. بعضی‌ها می‌گویند یک عکس یا یک کلیپ تاثیرپذیری‌اش بیشتر از متن برای مخاطب است در صورتی که اصلا این‌طوری نیست، چون اگر چنین بود پس آدم‌های بیکاری که صبح تا غروب فیلم و عکس می‌بینند الان باید بزرگ‌ترین اندیشمندان دنیا می‌شدند.
تاثیری که یک متن روی مخاطب می‌گذارد بیشتر از تصویر است چون یک متن قبل از هر چیز اندیشه شما را هدف قرار می‌دهد. انسان‌هایی که مطالعه دارند معمولا با هوش‌تر و موفق‌تر از افرادی هستند که سراغ مطالعه نمی‌روند، چون یک متن ادبی می‌تواند قوه تخیل و تفکر یک آدم را تقویت کند از طرفی قدرت بیان او را هم قوی خواهد کرد.
 یک آدم اهل مطالعه همیشه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی چند قدم جلوتر از افرادی است که با مطالعه میانه‌ای ندارند و از همه مهم‌تر اینکه فردی که مطالعه می‌کند بهتر می‌تواند بنویسد.
 افرادی که با مطالعه بیگانه‌اند در هر پست و مقام و موقعیتی که باشند، نخواهند توانست یک متن چند سطری بنویسند و به ناچار همیشه دنبال یک نفر هستند که کار نوشتاری‌شان را برای‌شان انجام بدهد و خود این موضوع تبدیل به یک ضعف بزرگ برای آن فرد خواهد شد.
 بحث درمورد ویژگی‌های نوشته و نوشتن بیشتر از اینهاست، اما ما به همین چند سطر کفایت می‌کنیم. یادمان باشد وقتی که برای خواندن یک متن مفید و مناسب می‌گذاریم ارزشش چندبرابر دیدن یک تصویر یا فیلم است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST