کد مطلب: ۳۰۲۷۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

واقعه‌ی عاشورا

به تازگی کتاب «واقعه‌ی عاشورا» که تحلیلی ساختارگرایانه از «درام کربلا» به گزارش طبری است به همت انتشارات کرگدن منتشرشده است. این کتاب نوشته تورستن هیلن است که احسان موسوی خلخالی به فارسی ترجمه کرده است.

تورستن هیلن در پژوهش خود ماجرای قتل حسین بن علی (درام کربلا) را چنان که محمد بن جریر طبری، مورخ و فقیه مسلمان، بازگو کرده است تحلیل می‌کند. تحلیل او بر پایه‌ی ساختارگرایی کلود لوی‌استروس، چنان که کسانی مانند کونگاس و پی‌یر ماراندا، مارکوس، اسکوبلا و دیگران بدان پروبال داده‌اند، است. با این کار، او دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: نخست اینکه فهم عمیق‌تری از درام کربلا به‌عنوان داستانی که برای طبری و احتمالاً برای خودانگاره‌ی جامعه‌ی اسلامی در روزگار وی زیربنایی بوده است ارائه کند. هدف دوم بررسی این نکته است که ساختارگرایی لوی‌استروس را تا چه حد و به چه شیوه‌ای می‌توان درباره‌ی روایت‌های مربوط به صدر اسلام به کار گرفت. نویسنده باور دارد گنجاندنِ ساختارگرایی در مجموعه‌ی افزارهای نظری و روشی تاریخ ادیان، به‌عنوان یک رشته‌ی دانشگاهی، می‌تواند برکات بسیاری داشته باشد.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۱۸مرداد ساعت ۱۵ به نقد و بررسی کتاب «واقعه عاشورا»  اختصاص دارد که با حضور مسعود صادقی و احسان موسوی‌خلخالی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST