کد مطلب: ۳۰۵۲۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

مولانا و بلیک

به تازگی دو کتاب «شیوه‌ی رندانِ بلاکش» و «آیینه‌ی مینوی در مجلس انس» تالیف دکتر سهیلا صلاحی‌مقدم به همت انتشارات نگاه معاصر منتشر شده است.

موضوع رساله‌ی دکتری مؤلف، در حوزه‌ی نقد ادبی و ادبیات تطبیقی به مقایسه‌ی مولانا جلال‌الدین بلخی و ویلیام بلیک اختصاص داشته است. در این رساله مثنوی معنوی با سه اثر بلیک مقایسه شده و از کتاب‌های ازدواج بهشت و جهنم، آوای معصومیت، آوای تجربه نمونه‌هایی برای تحلیل آمده است. پس از دفاع، مؤلف بخش‌هایی به این رساله افزوده که حاصل آن دو کتاب فوق است.

بلیک شاعر، نقاش و حکاک بزرگ انگلیسی در ۲۸ نوامبر ۱۷۵۷ در لندن به دنیا آمد. او بین سیاست و دین تمایزی قائل نبود. موضوع اشعار و نقاشی‌های‌اش انسان و عدالت اجتماعی بود و اعتقاد داشت که کار مکانیکی می‌تواند انسان را تا حد یک حیوان تنزل دهد. در نظر او انقلاب صنعتی به طور افسار گسیخته می‌تواند خطری جدی برای جامعه‌ی بشری باشد. او معتقد بود بین نقاشی و شعر اتحاد خاصی وجود دارد و می‌گفت اگر این دو هنر در کنار هم باشند می‌توانند باعث آگاهی بسیاری از افراد خواب‌آلوده و متزلزل شوند. بلیک هوشی سرشار داشت و خلاقانه افکار و فلسفه‌ی مسیحی و نوافلاطونی و عرفان شرقی را در هم آمیخت و عرفان خاص خود را پدید آورد. او که در ۱۲ اوت ۱۸۲۷ درگذشت، در زمان حیاتش گمنام بود و پس از مقاله‌ای که تی‌اس‌الیوت در کتاب جنگل مقدس آورد به هنردوستان معرفی شد.

کتاب «شیوه‌ی رندان بلاکش» که به شناخت آثار و نقاشی‌های ویلیام بلیک اختصاص دارد علاوه بر شرح و ترجمه‌ی ادبی ازدواج بهشت و دوزخ به شرح نقاشی‌ها و اشعار ترانه‌های آوای معصومیت و کتاب دروازه‌های بهشت در کنار دیگر آثار بلیک اختصاص یافته است. این کتاب با تصاویر نقاشی‌های بلیک مزین شده است.

کتاب «آیینه‌ی مینوی در مجلس انس» مشتمل بر شش فصل است: «زیبایی‌شناسی ادبی»، «تضاد»، «وحدت و تجلی»، «جهان درونی انسان»، «عرفان اجتماعی» و «زن در نگاه مولانا و بلیک».

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST