کد مطلب: ۳۱۳۳۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

سیسیلیا آهرن کیست؟

ترجمه: لیلا پیرعلی‌همدانی

سیسیلیا آهرن متولد سی‌ام سپتامبر ۱۹۸۱ در دوبلین است. این رمان‌نویس ایرلندی را بیشتر با آثاری چون «پی‌نوشت: دوستت دارم»، «جایی که رنگین کمان تمام شد» و «اگر تو می‌توانستی من را ببینی» می‌شناسیم. رمان‌های او با تیراژ بیست و پنج میلیون در بیش از پنجاه کشور منتشر شده است

او در ۲۲ سالگی اولین رمانش «پی نوشت: دوستت دارم» را نوشت و دو سال بعد آن را روانه بازار کرد. این کتاب در بیش از چهل کشور دیگر چاپ شد و در ایرلند، انگلستان، آمریکا، آلمان و هلند از آثار پر فروش بود. ریچارد لاگرا ونیز فیلم «پی نوشت: دوستت دارم» را  با بازی هیلاری سوانک و جرالد باتلر با اقتباس از این اثر ساخت.

کتاب دوم او، «جایی که رنگین کمان تمام شد»* در آمریکا، ایرلند و انگلیس به عنوان بهترین کتاب معرفی و در آلمان برنده جایزه ادبی کورین شد. فیلمِ «با عشق، رزی» در سال ۲۰۱۴ با هنرمندی لی‌لی کالینز و سم کلافلین به کارگردانی کریستین دیتر با اقتباس از این اثر به نمایش عمومی درآمد . سریال «درخشش» تلویزیون اپل پلاس از مجموعه داستان «خروش» آهرن اقتباس شده است.

سیسیلیا دختر نخست وزیر سابق ایرلند برتی آهرن و میریام آهرن است. خواهر بزرگ‌تر او جورجیا آهرن با نیکی برن عضو گروه پاپ وست لایف ازدواج کرده است. در سال ۲۰۰۰، سیسیلیا عضو گروه پاپ ایرلندی شیما بود که توانست در مرحله پایانی مسابقه با گروه آواز ملی ایرلند در یورو ویژن به مقام سوم دست یابد. وی پیش از آنکه وارد حرفه نویسندگی و تهیه‌کنندگی شود، موفق به کسب مدرک روزنامه‌نگاری و ارتباطات رسانه از کالج گریف دوبلین شد. اما پس از مدتی از دوره فوق لیسانس انصراف داد تا  به نویسندگی بپردازد.

سیسیلیا آهرن در ۲۰۱۰  با دیوید کیوگان ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند بود. او در ابتدای سال ۲۰۲۲ به کووید نوزده خفیف مبتلا شد و از این جهت خود را خوش شانس می‌داند.

آهرن جوایز زیادی از جمله جایزه «کتاب ایرلند» برای رمان «آن سالی که تو را دیدم»، جایزه «ادبی کورین» برای رمان «جایی که رنگین کمان تمام شد»، جایزه ادبی پست آیریش برای رمان «پی نوشت: دوستت دارم» را کسب کرده است همچنین در سال ۲۰۰۹ به عنوان بهترین نویسنده زن سال مفتخر به دریافت جایزه «ایرلندی تاتلر» شد. سیسیلیا بعد از نگارش اولین رمانش هر سال یک کتاب منتشر کرده است: «پی نوشت: دوستت دارم»،«جایی که رنگین کمان تمام شد»، «اگر تو می‌توانستی من را ببینی»، «جایی به نام اینجا»، «با سپاس از خاطرات»، «یک هدیه»،«کتاب فردا»، «زمان زندگی من»، «یک هزار نام»، «چگونه عاشق می‌شویم»، «سالی که من تو را ملاقات کردم»، «کلکسیونر مرمر»، «ناقص»، «کامل»، «مرغ چنگ»، «خروش»، «ضمائم کتاب‌ها و نکته‌ها».

سیسیلیا آهرن کمدی «سامانتا کیست؟» به هنرمندی کریستینا اپل‌گیت را برای ABC نوشته و تهیه کرده است.

او حق‌التالیف‌اش از  خانواده سلطنتی برای کتاب‌ها و داستان کوتاه‌هایش همچون «دختران ایرلندی به شهر باز می‌گردند» و «زنان شب» را به خیریه اهدا می‌کند.

 

 

*این کتاب در آمریکا با نام «عشق، رزی» منتشر شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST