کد مطلب: ۳۱۳۵۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

خودم را می‌نویسم

هنرآنلاین: هرمز علی‌پور شاعر و منتقد ادبی، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: این دفتر شعر حاصل سروده‌های سه چهار سال اخیر و خانه‌نشینی در ایام همه‌گیری کرونا است.

او با بیان این که این «که در نتوانستن برابریم دیگر» بیشتر حال‌وهوای روحی خودم است، تصریح‌کرد: در زمان شیوع کرونا تنهایی و مصیبت کشیدم. تعدادی از اعضای نزدیک خانواده را از دست داده‌ام. این اشعار بیشتر حدیث‌نفس است و بی‌ارتباط با مسایل جامعه و کرونا نیست. 

علی‌پور با این توضیح که همه اشعار سپید و در ادامه شعرهای قبلی است، افزود: شعرهای این دفتر سهل‌و‌ممتنع هستند. تقریبا نسبت به شعرهای دیگر ساده‌تر است که از ممارست و نتیجه با کلمه زندگی کردن می‌آید. معتقدم در انسان جهانی است که خودش را بیان کند. هنوز نتوانستم کودکی را به نفع مهارت‌های زندگی تعدیل کنم و هنوز گرفتار کلمه هستم بدجوری هم.

او با تاکید بر این که شاعر مناسبتی نیستم و نسبت به مسایل و حرارت جریانات آن شعر نمی‌گویم، ادامه‌داد: می‌گذارم جریانات بگذرد. نگاه و تجربیات خودم را بعد از ۶۰ سال شاعری بر مسایل جامعه دارم. پایبند رای آوردن نقطه‌نظر دیگران و قضاوت آن‌ها نیستم البته این گفته از بی‌تفاوتی نمی‌آید. برخی زخم‌ها التیام می‌پذیرند ولی از یاد نمی‌روند. دلم نمی‌خواهد در شعرم دروغ بگویم و صداقت دارم. صداقت داشته باشم نسبت به مسایل اجتماعی تا درونی‌تر و فردیت یافته‌ نگاه خودم نباشد ارائه نمی‌دهم. خودم را می‌نویسم و نفس‌ام افاعیل شعر من است.

 

به‌گفته علی‌پور، مجموعه شعر «که در نتوانستن برابریم دیگر» را نشر چشمه منتشر کرده است.

او از شاعران معاصر است که شعر گفتن را به شکل رسمی از ۲۰ سالگی در نشریه‌های روشنفکری و غیر روشنفکری چون «فردوسی»، «نگین» و «بانوان» آغاز کرد و ۴۵ سال معلم مقاطع مختلف تحصیلی بوده است. علی‌پور از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های شعر ناب محسوب می‌شود.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST